Duurzaam voedsel

Aandeel duurzaam geproduceerd voedsel groeit sterk in 2016

Het aandeel duurzaam geproduceerd voedsel blijft maar groeien. In 2015 groeide de omzet van dit segment met 16 procent. In de eerste helft van dit jaar betrof de groei maar liefst 24 procent. Bij elkaar is er voor bijna 1,3 miljard aan duurzaam geproduceerd voedsel verkocht in de Nederlandse supermarkten, waaronder producten met het Rainforest Alliance keurmerk.

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau IRI vorige week bekendmaakte voor de Monitor Keurmerken.

Over heel 2015 is er ruim 2,1 miljard euro omgezet aan duurzame voedselproducten. Dat was 9,1% van de totale voedselomzet van supermarkten. Met een omzetgroei van 24 procent groeit het aandeel duurzaam voedsel zelf veel sterker dan het reguliere aanbod in de supermarket. De totale supermarktomzet kende in de eerste helft van 2016 namelijk een groei van 2,4 procent.

Rainforest Alliance

De omzet van Rainforest Alliance gecertificeerde producten groeide met 20 procent, volgens het onderzoek. Was de omzet in de eerste helft van 2015 nog 80 miljoen euro, het eerste half jaar van 2016 bedroeg die omzet 96 miljoen euro. Het onderzoek was overigens exclusief de supermarkten Aldi en Lidl.

banana-with-sealKeurmerken

Maar wat is dat precies, duurzaam geproduceerd voedsel? De IRI definieert duurzaam als alle producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR of Milieukeur.

Het onderzoeksbureau noemt twee redenen voor de sterke groei. Aan de ene kant kiezen supermarkten steeds meer voor een duurzaam alternatief voor hun reguliere aanbod. Aan de andere kant is de consument steeds meer bewust over de herkomst, gezondheid en dierenwelzijn van de producten die hij koopt.

Belangstelling voor duurzaamheid

Dat bewustzijn is ook duidelijk te zien in België. Ook vorige week publiceerde het Vlaamse Infocentrum voor Land- en Tuinbouw (VILT) een studie van professor Wim Verbeke van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen aan de Universiteit Gent. Daaruit bleek dat Belgen wel degelijk bereid zijn om meer te betalen voor duurzaam voedsel. Ook in België is de algemene belangstelling voor duurzaamheid de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen bij zowel consumenten als producenten. Consumenten houden hierbij steeds meer rekening met ethische overwegingen en de impact op het milieu.

Eén derde van de ondervraagden in dit onderzoek zegt dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij de keuze van voedingsproducten. Vlaamse consumenten zijn bijvoorbeeld gemiddeld zelfs bereid om tot één vijfde extra te betalen voor biologische yoghurt.

Kikkertje

In zowel Nederland als België zijn steeds meer producten te vinden met het groene kikkertje, het keurmerk van de Rainforest Alliance. Van koffie, thee, cacao tot meloenen, bananen, ananassen en specerijen. Kijk hier welke producten dat zijn.

DSC_0538

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s