Duurzaam voedsel

Keurmerkenwijzer: Rainforest Alliance is topkeurmerk

Of het nu gaat om eerlijke koffie, duurzaam gevangen vis of diervriendelijk vlees. In de supermarkt zijn talloze keurmerken en logo’s om je te helpen kiezen voor duurzame voedselproducten. Vanaf vandaag makkelijker is dat een stuk makkelijker geworden dankzij een nieuwe ordening in het grote aantal logo’s: de vernieuwde Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Daarin onderscheidt ze 11 topkeurmerken die de meest strenge eisen op duurzaamheid, transparantie en controle hanteren. Een daarvan is de Rainforest Alliance.

Met de Keurmerkenwijzer wil Milieu Centraal een ordening te brengen in de 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s die er bestaan op voedselproducten in de Nederlandse supermarkten. De voorlichtingsorganisaties doet dit in opdracht van staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Het ministerie heeft Milieu Centraal daarvoor een subsidie verleend. Doel van de ordening is om consumenten wegwijs te maken in het grote aantal keurmerken en logo’s dat nu te vinden is in de winkelschappen. Staatssecretaris Van Dam: “In Nederland is op bijna ieder product wel een keurmerk te vinden. Voedsel spant daarbij de kroon. Er zijn inmiddels zóveel duurzaamheidskeurmerken voor voedsel dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Als consument verlies je hierdoor het overzicht en helaas ook het vertrouwen in keurmerken.”

afbeelding-11-topkeurmerken

Een pluim voor de keurmerken

Eigenlijk verdienen alle duurzaamheidskeurmerken en -logo’s een pluim omdat ze op een of meer thema’s extra duurzaamheidseisen stellen, boven wat wettelijk verplicht is, aldus de voorlichtingsorganisatie. ‘Het is alleen niet handig om voor alles een nieuwe afbeelding, logo of keurmerk te ontwikkelen’.

Uit de ordening komen dus 11 keurmerken als topkeurmerken naar voren. De Rainforest Alliance scoorde zeer goed op het gebied van milieu, sociale aspecten en controle bij koffie, thee, chocolade en tropisch fruit. “Met deze Keurmerkenwijzer draagt Milieu Centraal bij aan helderheid voor de consument”, zegt Martine Willems, Manager Sustainable Agriculture Relations van de Rainforest Alliance.

“Er zijn veel keurmerken, maar tegelijkertijd zijn er per sector soms maar enkele. Het helpt dat daar nu meer inzicht in is. Wij zijn blij met de erkenning als kwalitatief hoogstaand duurzaamheidskeurmerk. We werken er constant aan om in de landbouw en in handelsketens aan verdere verduurzaming bij te dragen, samen met vele bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere keurmerken. Het is voor alle betrokkenen fijn als dat zo zichtbaar wordt. Het is nu ook aan de consument om te kiezen voor verduurzaming en voor de meerwaarde van goede producten met keurmerk.”

Verder ontwikkelen

De bedoeling is dat de Keurmerkenwijzer elke twee jaar wordt bijgewerkt. Milieu Centraal verwacht dat een tweejaarlijkse ordening ervoor zal zorgen dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds iets hoger zullen leggen. Daardoor kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken steeds groter worden.

Die ontwikkeling was al te zien tijdens het eerste ordeningsproces. “Diverse keurmerken en bedrijfslogo’s voerden verbeteringen door”, vertelt Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken bij Milieu Centraal. “Duurzaamheidsstandaarden zijn soms uitgebreid met nieuwe eisen, of vrijwillige maatregelen zijn verplicht gemaakt. Keurmerkeigenaren hebben ook de informatie op hun website verbeterd zodat deze beter vindbaar en beter te begrijpen is. Dat is winst omdat dan voor iedereen helder is waar het keurmerk over gaat. We hopen dat consumenten makkelijker de weg vinden in het woud der keurmerken en logo’s en daarmee het vertrouwen terugkrijgen.”

Meer samenwerking

De voorlichtingsorganisatie pleit verder voor meer samenwerking tussen organisaties en bedrijfsleven. Aaldijk: “Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen. Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang. Dat zou kunnen resulteren in minder keurmerken en logo’s en meer duidelijkheid in de supermarkt”.

 Naast de Rainforest Alliance zijn de andere topkeurmerken: ASC, Beter Leven (2 en 3 sterren), Demeter, EKO, het Europees keurmerk voor biologische landbouw, Fair Trade, Milieukeur, MSC, RSPO Certified Sustainable Palm Oil en UTZ. Ook een Duits keurmerk (Naturland biologische vis) en een Zweeds keurmerk (KRAV) ook in Nederlandse winkels te vinden zijn behaalden de hoogste score.

banana-with-seal

 

 

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s