Met wie we werken

Pure Leaf: ijsthee die beter is voor mens en milieu

PureLeaf_LemonMet Pure Leaf brengt Unilever een hele bijzondere ijsthee op de markt. Niet alleen is deze getrokken van echte theeblaadjes, zonder kunstmatige smaak- en kleurstoffen, het is ook nog eens duurzamer voor onze planeet. De thee wordt namelijk verbouwd op een manier die beter is voor mens en milieu.

De thee die gebruikt wordt voor Pure Leaf is afkomstig van theeplantages die werken volgens de strenge richtlijnen van Rainforest Alliance certificering. Deze internationale organisatie zet zich samen met de boeren in voor het behoud van natuur, voor biodiversiteit en voor een beter leven van de boeren, hun arbeiders en gezinnen.

Voor de productie van thee wordt vaak gebruik gemaakt van monocultuur, die ten koste gaat van de inheemse biodiversiteit. Daarnaast wordt er bij theeproductie vaak gebruik gemaakt van schadelijke pesticiden, komt er veel afvalwater vrij in beken en rivieren en zijn de arbeidsomstandigheden niet altijd even goed. Daarom is de Rainforest Alliance in 2007 het theeprogramma gestart om theeboeren te helpen hun werk te verduurzamen.

Theebladeren op de Kericho-plantage in Kenia. Foto: Caroline Irby.

Theebladeren op de Kericho-plantage in Kenia. Foto: Caroline Irby.

Duurzame landbouw

De theeboeren krijgen daarvoor training in duurzame landbouwmethoden die zorgen voor minder impact op de omliggende natuur, maar ook voor grotere productiviteit en dus inkomsten. Ook moeten ze zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. De standaarden waarmee Rainforest Alliance werkt, vragen daarnaast toegang tot veiligheidstraining, medische zorg en onderwijs voor de kinderen. Er mag geen bos worden gekapt. Rainforest Alliance gecertificeerde theeboeren gaan juist bodemerosie tegen door begroeiing en groene bufferzones rond riviertjes. Verder gebruiken ze minder en minder gevaarlijke pesticiden en verwerken ze hun afval beter. Inmiddels werkt de Rainforest Alliance wereldwijd met ruim 700.000 theeboeren, samen goed van zo’n 14 procent van de totale wereldhandel in thee.

Unilever

Verduurzaming van de theeproductie kunnen we niet bereiken met de boeren alleen. We werken samen met bedrijven als Unilever. Het internationale concern is een van onze belangrijkste partners bij de verduurzaming van de theesector en de uitbreiding van ons theeprogramma. Voor het merk Lipton, ’s werelds grootste theemerk, koopt Unilever inmiddels 100 procent van haar thee voor de melanges in de Lipton-theezakjes in bij Rainforest Alliance gecertificeerde bedrijven. Daarmee maakt ze een grote positieve impact op de theesector.

Theeliefhebbers

Om het aandeel duurzame thee te laten groeien werken we niet alleen samen met boeren en bedrijven, maar ook met theeliefhebbers wereldwijd. Juist zij kunnen door te kiezen voor duurzamer geproduceerde thee, zoals de thee van Pure Leaf, ook een belangrijke bijdrage leveren aan de verduurzaming van de theesector. Alleen samen met boeren, bedrijven én consumenten kunnen we zorgen voor een wereld waarin mens en natuur kunnen floreren.

Theeblaadjes in het veld. Foto: Flickr Creative Commons/USDA

Theeblaadjes in het veld. Foto: Flickr Creative Commons/USDA

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s