Met wie we werken

Gele meloenen met een groen kikkertje

Sinds kort kun je het groene kikkertje van de Rainforest Alliance ook tegenkomen op meloenen in ons land. Rechtstreeks afkomstig van de acht farms in Costa Rica die voor Staay-Hispa telen. De watermeloenen, galia’s en gele meloenen zijn geteeld volgens de strenge richtlijnen van de SAN Standaard, waarop de Rainforest Alliance haar certificering baseert. Maar duurzaamheid is niet iets nieuws voor het bedrijf uit Papendrecht. Al sinds 2004 werkt ze aan duurzame landbouw in het Midden-Amerikaanse land.

Steeds meer bedrijven beseffen dat duurzaamheid niet alleen mooi klinkt, maar dat ook steeds meer consumenten in de winkel daarop letten. Samen met haar Costaricaanse partners maakte Staay-Hispa twaalf jaar geleden al de stap met de oprichting van Agromonte. Deze 2500 hectare grote ananasplantage ligt in San Carlos, een provincie in het midden van Costa Rica, en is sinds 2007 Rainforest Alliance gecertificeerd. Paul Ringelberg en Marimar Hernandez Martin van Staay-Hispa vertellen over het begin.

“De insteek daarvan was echt om anders te gaan produceren”, legt Ringelberg uit. “We wilden duurzamer gaan werken. En dat was best een uitdaging, zo voor de markt uit. Toen de Rainforest Alliance drie jaar later kwam konden we ons makkelijk daarbij aansluiten omdat we al werkten op een manier die overeenkomt met de SAN Standaard.”

Wat was de uitdaging precies?
Ringelberg: “De overstap om duurzamer te werken gaat niet over één nacht ijs. Om te voldoen aan de SAN Standaard moet je aanpassingen maken op je hele farm . Je mag bijvoorbeeld bepaalde bestrijdingsmiddelen niet meer gebruiken, je hebt beschermd natuurgebied op je terrein, wat je moet behouden. Die overstap leidde in het begin niet meteen tot financieel resultaat maar op een gegeven moment zagen we de vraag naar duurzaam geproduceerde producten toenemen vanuit de retailkant. De bedrijven waren in eerste instantie vooral bezig met het schetsen van een beeld richting de buitenwereld over hun duurzaamheid, maar langzamerhand is er het besef gegroeid dat we met zijn allen die kant wel op moeten.”

Waarom hebben jullie destijds gekozen voor duurzaamheid in de productie?
Ringelberg: “Als je in Costa Rica een farm opzet, weet je dat je dat doet in een ecologisch paradijs, waar 33 procent van het land beschermd gebied is. Als je er rondrijdt weet je gewoon dat je dit land moet helpen beschermen. Als je een farm dan opzet puur en alleen vanuit economisch belang is dat wel een heel erg egoïstische instelling. Dus ga je kijken wat mogelijk is om het fruitteelt technisch zo goed mogelijk te doen. We kenden natuurlijk de verhalen van de bananen. Daar wilden we ons van afzetten en proberen het zo goed mogelijk te doen. We hebben bijvoorbeeld op ons grondgebied altijd beschermde dieren en planten gehad. Dat hebben we zo gehouden.”

Hernandez Martin: “De Costaricanen die de farms runnen hebben bij de multinationals waar ze eerst werkten gezien waar ruimte voor verbetering was. Vanaf de start van de samenwerking met ons is er met onze partners uitgebreid gesproken om op een andere manier te werken, waarbij duurzaam telen en sociaal verantwoord ondernemen tot de kernpunten behoorden. . Zo vind je elkaar.”

DSC_0546

Paul Ringelberg en Marimar Hernandez Martin van Staat-Hispa. Foto: Pieter Verbeek.

Waarom hebben jullie gekozen voor certificering voor de meloenen?
Hernandez Martin: “Omdat we al met de ananassen een bepaald traject hadden gekozen, en ook al jaren werken met meloenen, was het logisch om te kiezen om ook voor dit fruit certificering aan te vragen voor de meloenenfarms in Guanacaste, Orotina en Parrita, aan de westkant van Costa Rica. Hier hebben we in totaal 700 hectare verdeeld over acht meloenenfarms. Begin 2014 zijn we begonnen met de aanvang van dit traject. In de zomer 2015 was het zover en waren onze eerste meloenen gecertificeerd. We hebben voor deze stap dezelfde beweegredenen gehad als bij de ananassen. Je wilt op een bepaalde manier werken, zeker als je inmiddels weet dat de markt deze kant opgaat.”

Want jullie zien dat retailbedrijven duurzaamheid steeds meer als pré zien?
Hernandez Martin: “Ja, maar het is als een boemeltreintje bergopwaarts. Het gaat niet met vliegende vaart. Retailers kiezen nog altijd vooral voor de prijs. Maar wat je met de gecertificeerde meloenen verkoopt is vertrouwen. De klant kan er gerust op zijn dat er rond de productie van meloenen is nagedacht over heel veel milieu- en sociale zaken. Supermarkten willen daarop vertrouwen, die willen niet geconfronteerd worden met zulke zaken als ze fout lopen.
Ringelberg: “Het is een must voor de retailer om zich ermee te onderscheiden. Want onder consumenten is er immers een groeiende bewustwording voor gezond en traceerbaar voedsel.”

Controleren jullie zelf nog of er de farms zich houden aan de afspraken?
Hernandez Martin: “We hameren er zelf op bij op onze farms dat men elke dag bewust omgaat met de productie. We willen van de hoed en rand weten. Dat doen we door onze telers te testen. Ter plekke, maar ook hier in Papendrecht, waar een heel team de kwaliteit van de producten controleert. We kunnen ons niet permitteren dat onze betrouwbaarheid in twijfel raakt. Het moet kloppen wat we beweren. Daarom werkt het goed dat we vanaf het begin tot het eind zeer nauw bij de teelt betrokken zijn. . Daar steek je je hand voor in het vuur.”

DSC_0551Is duurzaamheid inmiddels een unique selling point op de markt?
Ringelberg: “Het feit dat je gecertificeerd bent levert je niet per se meer geld op. Maar het trekt wel klanten, die dezelfde kant opgaan, die bewust kiezen. Op deze manier vergroot je dus wel je markt. Je ziet duidelijk dat retailers steeds meer kiezen voor duurzaamheid. Ons marktaandeel wordt er alleen maar groter door.”

En nu? Jullie zijn een voorloper in duurzame geteelde ananassen geweest en hebben nu als eerste gecertificeerde meloenen op de markt gebracht. Wat is het volgende product?
Hernandez Martin: “We willen verder gaan, denk aan mango’s, avocado’s en limoenen. Maar de voorwaarde is dat het hanteerbaar moet zijn. Je moet goed controle kunnen houden zodat je goed weet wat je aan het doen bent met je bedrijf.”

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s