Met wie we werken

‘Duurzame koffie begint bij de herkomst van de koffieboon’

Duurzame koffieproductie begint bij de herkomst van de koffieboon. Dat vinden ze ook bij Hesselink Koffie. De koffiebrander uit Winterswijk zette onlangs nieuwe stappen in haar duurzaamheidsbeleid. Het hele koffie-aanbod van het bedrijf bestaat nu uit gecertificeerde koffie. Gerrit Hesselink licht toe.

“Duurzaamheid speelt een doorslaggevende rol in de keuzes die wij maken binnen de koffieproductieketen. De afgelopen periode hebben bij Hesselink Koffie een aantal mooie innovaties plaatsgevonden, waarmee we een nieuwe duurzaamheidsstandaard kunnen realiseren”, aldus Hesselink.

sticky-logo-light_hesselinkkoffie1Duurzame koffie

Een van die veranderingen is het aanbod van duurzame koffie. Sinds 2010 werkt Hesselink Koffie bijvoorbeeld met 100 procent Rainforest Alliance gecertificeerde koffie in haar duurzame koffiemerk Fingerprinted. Dat merk bestaat nu sinds kort uit Max Havelaar en Biologische koffie en vormt ongeveer een derde van de productie van het bedrijf. “De reden voor die verandering was de vraag die we uit de markt kregen naar biologische koffie”, legt Hesselink uit. “Vanuit de gemeenten met wie wij samenwerken kwam juist de vraag naar Fair Trade koffie omdat ze zelf meedoen aan de Fairtradegemeente-campagne.”

8635816974_090b2e3a17_k

Rainforest Alliance

De andere Hesselink-merken bestonden aanvankelijk uit niet-gecertificeerde koffie en later uit 4C gecertificeerde koffie. “Maar dat is niet echt een duurzaamheidslabel om mee te communiceren”, aldus Hesselink. “Daarom hebben we ervoor gekozen de rest van de Hesselink koffie te maken met Rainforest Alliance gecertificeerde koffie. Volumetechnisch gezien was dat de oplossing. De totale hoeveelheid Rainforest Alliance koffie die we inkopen is nu verdubbeld. We kregen vanuit de markt veel vragen naar Bio/SKAL koffie. Vanuit gemeenten met wie wij samenwerken kregen we de vraag voor Fair Trade koffie, omdat ze werken als Fairtrade gemeente. Daarom hebben we besloten een aantal vliegen in één klap te slaan. We hebben Fingerprinted koffie gemaakt met Max Havelaar en SKAL koffie.”

Met de vernieuwing van het aanbod leverde Hesselink een aantal nieuwe duurzaamheidscertificaten op. Zowel een nieuw Rainforest Alliance Certificaat als het Fairtrade keurmerk en de Skal-biologisch certificering.

Rank-a-Brand

Het duurzaamheidsbeleid leverde Hesselink Koffie vorige maand een positieve titel op in de jaarlijkse Rank-a-Brand-lijst van duurzame koffie. Samen met Peeze, die ook Rainforest Alliance gecertificeerde koffie verkoopt, staat Hesselink bovenaan als de meest duurzame koffie van Nederland in 2016. Hesselink: “We zijn al jaren bezig met duurzaamheid. Dat je dan zo wordt beoordeeld daar zijn we stiekem heel trots op. Leuk dat we bovenaan staan, terwijl andere merken veel harder schreeuwen.”

Hesselink Koffie Foundation

Naast de herkomst van de koffieboon, vergeet Hesselink ook niet de mensen in de landen van herkomst van de koffie. “We vinden dat we nog meer terug kunnen doen voor de lokale bevolking. Daarom ondersteunen we vanuit de Hesselink Koffie Foundation ieder jaar een ander duurzaamheidsproject. Dit jaar steunen we samen met de Efico Foundation een duurzaamheidsproject in Honduras. De stichting Fundación Amigos del Cafe zet zich in voor verbetering van de leefomstandigheden voor vijftige koffieproducerende families in Honduras.

Groene energie

Ook in de rest van het hele koffieproces staat duurzaamheid hoog in het vaandel van Hesselink. Ook de medewerkers streven ernaar zo duurzaam mogelijk te werken en de CO2-uitstoot te beperken. De koffiebranderij maakt gebruik van groene energie. Ze wekt alle stroomenergie op door middel van 390 zonnepanelen. Die weken meer energie op dan het bedrijf zelf gebruikt.

Door het branden van grote hoeveelheden koffie soorten per dag wordt de energie zo efficiënt mogelijk gebruikt. De warmte die tijdens het branden van de koffie in onze koffiebranderij vrijkomt, wordt gebruikt om het pand te verwarmen. Ook bij het transport van onze koffie is aan duurzaamheid gedacht. De koffie wordt zo efficiënt mogelijk bezorgd: één keer per twee weken in plaats van elke week, in combinatie met een digitaal bestelsysteem.

Gerrit Hesselink geniet van een kopje koffie.

Gerrit Hesselink geniet van een kopje koffie.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s