Consumenten

Nederlanders maken meer milieubewuste keuzes bij de kassa

Verantwoord shoppen is al lang niet alleen maar iets voor geitenwollensokkendragers. Steeds meer Nederlanders maken in de winkel een maatschappelijk bewuste keuze bij het doen van hun boodschappen. Kocht in 2002 nog 25 procent van de consumenten bewust omwille van milieu of dierenrechten. Dat was vorig jaar 33 procent. Het percentage dat een product vanwege duurzaamheidsredenen bewust boycot is gestegen van 10 naar 15 procent.

Dat blijkt uit het onderzoek “Kiezen bij de Kassa” van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) dat we graag met jullie delen. Vijftien jaar geleden concludeerde het planbureau dat ‘we leven in een gehaaste massaconsumptiemaatschappij’. Toch zag ze destijds wel ‘tekenen waren van een meer bewuste houding bij consumenten’. Vandaar nu een vervolgonderzoek naar de consument die zelf de verantwoordelijkheid neemt om niet alleen producten te kiezen door te kijken naar prijs, gemak en luxe maar ook naar duurzame, politieke of ethische factoren.

rainforest-alliance-certified-seal-lgBewust consumeren

Bewust consumeren dus, zoals de onderzoekers het noemen. Naast het aanpassen van je hele leefstijl, zoals vegetariërs, consuminderaars of deelconsumenten doen, spreekt het rapport over twee belangrijke manieren: het boycotten en boycotten. Oftewel het bewust niet of wel kopen van producten en diensten.

De groep vegetariërs en veganisten blijft in Nederland al decennia klein,m tussen de 3 en 4,5 procent, maar het aantal mensen dat bewust kiest in de winkel groeit dus. Sinds de jaren zeventig is dat aantal verdrievoudigd.

Keurmerken

Verder is er, volgens het SCP sprake van een duidelijke groei in de verkoop van voedsel met een keurmerk, wat duidt op een toename in buycotgedrag. Nederlanders zijn redelijk positief over het effect van voedsel met keurmerken kopen of vlees minderen in het dagelijks menu: een (ruime) meerderheid van de Nederlanders is van mening dat deze acties een grote bijdrage leveren aan een duurzaam voedselsysteem.

Wel heeft de Nederlandse consument moeite om uit de inmiddels meer dan 170 keurmerken en labels wijs te worden.

Rainforest Alliance

Het groene kikkertje, het Rainforest Alliance keurmerk, wordt als hulpmiddel genoemd bij buycots, net als andere keurmerken en sites en apps als QuestionMark, Rank-a-Brand en Allesduurzaam. “Het Rainforest Alliancekeurmerk staat voor milieu en eerlijke handel (voor producten uit landen met regenwoud)”, aldus het SCP.

Hoger opgeleid maar niet per se alleen de rijken

Wie zijn eigenlijk die bewuste consumenten? Duidelijke gemene deler is dat ze vooral hoger opgeleid zijn. Nederlandse boycotters en buycotters zijn vaker vrouw en in de (linkse) politiek en samenleving geïnteresseerd. Ook vegetariërs zijn vaker vrouw en maken eerder deel uit van kleinere huishoudens en wonen in stedelijke gebieden.

Consuminderaars zijn eerder jonger, ze hebben vaker een deeltijdbaan en een hoger milieubewustzijn dan degenen die niet consuminderen. Opvallend verder is dat de mythe doorprikt wordt dat alleen mensen met geld bewust kiezen aan de kassa. Mensen met meer geld consumeren inderdaad meer bewust (een op de drie), maar ook mensen met lagere inkomens zijn bewust bezig met wat ze kiezen (een op de vijf).

Waar staat het groene kikkertje eigenlijk precies voor? Meer weten, kijk eens hier. Of kijk wat voor producten je in Nederland kunt kopen met ons keurmerk. Van thee, koffie, chocolade, bananen tot peper. 

Slide RA producten

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s