Bedrijfsleven

Bedrijfsleven loopt vooraan in strijd tegen klimaatverandering

Bossen vormen een onmisbaar onderdeel van de klimaatpuzzel. Daarom zij ze prominent aanwezig in de nieuwe Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN en staan ze hoog op de agenda bij de COP21 klimaatconferentie in Parijs.

Door Jeff Hayward, hoofd klimaatprogramma van de Rainforest Alliance

triplepundit-image-e1444827191957

Foto: Flickr/crustmania

De landsector – landbouw, bosbouw en ander landgebruik – zorgt, op energie na, voor de tweede grootste uitstoot van broeikasgassen. Landgebruik is goed voor bijna een kwart van de wereldwijde uitstoot. Ongeveer 10 tot 11 procent daarvan is van ontbossing, de rest van de landbouw, die weer de belangrijkste oorzaak is voor de ontbossing.

Bedrijfsleven

Het bedrijfsleven speelt een belangrijke rol in het transformeren van landgebruik om zo verdere ontbossing tegen te gaan. Duurzame inkoop van producten die worden geteeld op het land ontmoedigt het omzetten van bossen in akkerland en stimuleert duurzaam beheer van bossen.

Het bedrijfsleven heeft een hand gehad in het opstellen van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN die onder meer gaan over het tegengaan van ontbossing, het behoud, het herstel en herbeplanting van bossen en de uitvoering van duurzaam beheer van alle soorten bossen in 2020. Het bedrijfsleven moet bij de uitvoering van deze doelen een grotere rol hebben, zoals onlangs bleek uit een VN-forum.

Het bedrijfsleven is ook, als nooit tevoren, gericht op het klimaatproces van de VN. CEO’s van 43 van de grootste bedrijven ter wereld noemen zichzelf het B-Team, en dringen er bij de wereldleiders op zich te committeren aan de zero emission doelen voor 2050. En niet pas in 2100. Duizenden leiders uit het bedrijfsleven zullen zich in december in Parijs verzamelen om samen de business case voor stevige klimaatactie op te stellen. En om duidelijkheid te vragen over de reikwijdte van een klimaatakkoord.

In de tussentijd zijn bedrijven niet aan het wachten op een akkoord. Ze zijn al bezig met oprichten en nastreven van hun eigen doelen voor het stoppen van ontbossing.

Regenwoud

Regenwoud. Foto: M. Bolaños.


‘Ontbossingsvrij’

Veel grote bedrijven hebben hun eigen ‘ontbossingsvrije’ claims aangekondigd. Ruim 52 bedrijven hebben de kant van overheden gekozen in de ondertekening van de Verklaring van New York over bossen en in de belofte om het verlies van bossen tegen 2020 te halveren en in 2030 te hebben gestopt.

In verschillende coalities als het Consumer Goods Forum, de CDP/ We Mean Business Coalition en de publiek-private Tropical Forest Alliance 2020 hebben honderden grote bedrijven zich gecommitteerd aan het terugdringen van productiegedreven ontbossing in hun handelsketens in 2020. De bedrijven die goed zijn voor 90 procent van de wereldwijde handel in palmolie horen daar ook bij.

Omzetten in acties

Het belangrijkste is om die verklaringen om te zetten in daadwerkelijke acties. Bescherming van de bossen gaat over met elkaar verbonden problemen – zoals bosgemeenschappen, de rechten van werknemers, de zorg voor niet-bos-ecosystemen, watervoorraden. Dus het duurzaam maken van de productieketens met betrekking tot bossen vereist een actief duurzaam beheer op vele fronten.

Voor leveranciers van agrarische grondstoffen kan dat onder meer bestaan uit agrobosbouw, het planten van bomen en het behoud van het bosbufferzones tot het terugdringen van het gebruik van pesticiden, het behoud van water en bodem en de bescherming van dieren in het wild. Nespresso implementeert deze praktijken van haar koffieleveranciers en is een programma gestart om de klimaatbestendigheid van koffieboeren te vergroten door middel van agrobosbouw.

"We leven samen met natuur en kappen geen bomen". Bord op de Finca El Pajaral in Honduras. Foto: Shawn Stehlin.

“We leven samen met natuur en kappen geen bomen”. Bord op de Finca El Pajaral in Honduras. Foto: Shawn Stehlin.

Voor bedrijven die hout en pulp als grondstof kopen, betekent een een ontbossingsvrije keten niet dat er geen bomen meer mogen worden gekapt. Het kan wel betekenen dat de inkooppraktijken van die bedrijven duurzaam als hun leverancier het bos duurzaam beheert. Domtar, het toonaangevende Noord-Amerikaanse pulp- en papierbedrijf, is bezig om al haar vezels in te kopen van FSC (Forest Stewardship Council) gecertificeerde bronnen.

Avery Dennison, een wereldwijde leider in etikettering en verpakkingsmaterialen, koopt duurzaam geproduceerd papier in. Het bedrijf zet dankzij haar omvang en koopkracht de gehele industrie in beweging richting meer verantwoord inkopen. Het werkt samen met Domtar, de Rainforest Alliance, Staples en Columbia Forest Products om duurzaam bosbeheer in het zuidoosten van de VS te verspreiden. En het bedrijf heeft zichzelf een brede waaier aan interne duurzaamheidsdoelstellingen gegeven, waaronder de ontwikkeling van een 100 procent duurzaam gecertificeerde duurzaam papier en haar uitstoot drastisch verlagen.

Welke internationale doelen of afspraken ook worden gemaakt over bossen. Ze zijn alleen maar zo goed als de uitvoering ervan. Er zijn daarvoor verschillende actoren nodig op allerlei niveaus, -van nationale en lokale overheden tot het maatschappelijk middenveld-, om ze tot realiteit te maken. Maar het bedrijfsleven heeft een bijzondere rol. Het speelt een belangrijke factor in het stoppen van de ontbossing, en dus in de verduurzaming van handelsketens en de verlaging van de uitstoot van broeikasgassen uit landgebruik.

Jeff Hayward is directeur van het Rainforest Alliance klimaatprogramma. Dit artikel verscheen eerder op de site TriplePundit.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s