Consumenten

Aandeel duurzaam voedsel in Nederland blijft groeien

Nederlanders kopen steeds meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In 2014 groeide voor het vijfde jaar op rij het marktaandeel van duurzaam voedsel verder. Dat blijkt uit de de Monitor Duurzaam Voedsel 2014 die deze week uitkwam. 

In 2014 werd er 18 procent meer duurzame voedselproducten verkocht dan het jaar ervoor. De totale besteding aan duurzaam voedsel is 2,6 miljard euro, en het marktaandeel steeg van 6 procent naar 7 procent. De grootste groei van duurzame producten is te vinden in de professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering. De stijging was daar maar liefst 74 procent. Ook in de supermarkt en de speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door

Rainforest Alliance keurmerk
Volgens de Monitor werd in 2014 116 miljoen euro aan producten met het Rainforest Alliance keurmerk besteed. Deze besteding was vrijwel gelijk aan de besteding in het jaar ervoor. Het grootste deel daarvan is fruit (66 miljoen euro), naast houdbare producten (36 miljoen) en koffie en thee (13 miljoen).

Duurzame voedsel heeft de toekomst, stelt ook Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken: “Dat blijkt wel uit de forse groeicijfers. Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen.’

Verduurzaming
Er zijn veel initiatieven om de groei van duurzaam voedsel verder te stimuleren. Zo wordt met het bedrijfsleven (verenigd in de Alliantie Verduurzaming Voedsel) gewerkt aan nieuwe, meer duurzame normen voor voedselproducenten. Om vervolgens in de winkel de keuze voor een duurzaam product makkelijker te maken, wordt gekeken hoe orde gebracht kan worden in de grote hoeveelheid aan keurmerken. In de Green Deal Verduurzaming Voedselconsumptie – die 2 november wordt ondertekend – worden afspraken gemaakt met de horeca om op duurzame wijze meer groente op het bord te krijgen.

Lees het hele rapport op www.monitorduurzaamvoedsel.nl.
Kijk hier welke producten er zijn in Nederland met het groene kikkertje, ons keurmerk. 

DSC_0048

ez_voedselmonitor_infographic

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s