Koffie

Werken aan een duurzame koffie-economie

Kwaliteit is de kern van wat Nespresso koffie speciaal maakt. Slechts 1 tot 2 procent van ’s werelds koffie voldoet aan de strenge normen voor de Grand Crus van het concern. Kwaliteit gaat hand in hand met duurzaamheid. Dat blijkt uit ruim een jaar The Positive Cup, de duurzaamheidsstrategie van Nespresso.

Ruim een jaar na de start van de strategie waarmee Nespresso de koffieketen wil verduurzamen is duidelijke progressie geboekt om de levens van duizenden koffieboeren te verbeteren die meedoen met het AAA Sustainable Quality™ programma, dat ze samen opzette met de Rainforest Alliance.

Nespresso picker

Koffie plukken.

130.000 bomen
In de verduurzaming van de koffieketen plantte Nespresso de afgelopen twee jaar 130.000 bomen op en rond koffieplantages en verlaagde ze haar eigen CO2-voetafdruk met maar liefst 20,7 procent. Momenteel werkt Nespresso samen met ruim 63.000 koffieboeren wereldwijd, waarvan ze 80 procent van haar duurzame kwaliteitskoffie vandaan haalt. Dat zijn 280.000 hectare aan duurzame koffieplantages. Die boeren krijgen een premium betaald voor hun koffie, die 30-40 procent bovenop de marktprijs ligt.

???????????????De duurzaamheid van het bedrijf gaat verder dan alleen de productie in het veld. Ook in Nederland werkt Nespresso aan de verduurzaming van de keten. Van de productie van de capsules, de koffiemachines tot het recyclen van de capsules. Inmiddels werkt Nespresso al in 34 landen met een speciaal systeem daarvoor om deze te hergebruiken. Qua capaciteit zou al in de Benelux 100 procent van de capsules kunnen worden gerecycled. Verder wordt alle duurzame koffie ook per trein bezorgd bij de productiecentra, de Nespresso-machines gebruiken 40% minder energie, 230.000 m3 aan natuurlijk gas wordt in de productiecentra bespaard per jaar. Het karton van de langwerpige etuis waarin de capsules worden verkocht is gemaakt van verantwoord karton.

????????????????????????100% duurzame koffie
Met The Positive Cup heeft Nespresso nu nieuwe doelstellingen voor 2020 gesteld. De koffie van het permanente assortiment Grand Cru koffies moet voor 100% bestaan uit duurzaam verbouwde koffie uit het AAA Sustainable Quality™ programma. Nespresso helpt verder de koffieboeren die meedoen aan dit programma om te voldoen aan hoge certificeringsnormen op het gebied van waterbeheer, biodiversiteit en eerlijke behandeling van arbeiders. Dat doet ze in samenwerking met partners Rainforest Alliance en Fairtrade International. Daarnaast wil het bedrijf innovatieve oplossingen ontwikkelen voor het welzijn van boeren.

Verder wil Nespresso zelf over vijf jaar 100% CO2 neutraal zijn. Dat wil ze door de resterende operationele CO2-voetafdruk te compenseren en de bestendigheid van koffieplantages tegen klimaatverandering te vergroten door middel van een veelomvattend agrobosbouwprogramma en 100% duurzaam beheerd aluminium in haar capsules gebruiken. De ingezamelde capsules wil Nespresso gebruiken voor de productie van nieuwe capsules, wanneer dat milieuvoordelen biedt.

Van koffiebes tot kopje
“Duurzame ontwikkeling is onze manier van handel drijven”, beklemtoont Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nespresso. “Het concept staat centraal bij alles wat wij doen. Wij begrijpen dat Nespresso de verantwoordelijkheid draagt bij het creëren van een duurzame koffie-economie en handelen daar ook naar: onze hele waardeketen – van koffiebes tot kopje – is doordrongen van onze best practices inzake duurzaamheidsprincipes. Bij Nespresso zijn we ervan overtuigd dat elk kopje koffie een verwenmoment kan zijn én tegelijk kan bijdragen tot het herstel, de wederopbouw en de progressie van zowel het menselijke kapitaal als de natuurlijke hulpbronnen.”

Koffiebonen drogen in Ethiopie. Foto: Nespresso.

Koffiebonen drogen in Ethiopie. Foto: Nespresso.

AAA Sustainable Quality™ Programma
Het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Programma is ontwikkeld om een gezamenlijk doel te bereiken: een duurzame handelsketen met de hoogste kwaliteit koffie, waarbij tegelijk de situatie voor koffieboeren en lokale gemeenschappen verbeterd wordt. De Rainforest Alliance bracht kennis en ervaring mee over duurzame landbouwmethoden en Nespresso de expertise over kwaliteit.

Zuid-Soedan
Sinds twee jaar helpt Nespresso in Zuid-Soedan na de burgeroorlog de koffiesector weer te heropbouwen. Dat leidde in 2013 tot de eerste export van koffie ooit. Het concern wil een een nieuwe zeldzame koffie produceren uit het nieuwe land ontwikkelen, waarbij ze zorgt voor een duurzame inkomstenbron voor de lokale boeren.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s