Rainforest Alliance

Doe Maar Lekker Duurzaam weer van start

Vandaag is voor de tweede keer de landelijke actie Doe Maar Lekker Duurzaam van start gegaan. De drie initiatiefnemers Nationale Postcode Loterij ,Unilever en Albert Heijn, willen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Daarbij kunnen ze ook producten proberen met het groene kikkertje, ons keurmerk.

Bij de actie werken de drie partners nauw samen met verschillende Nederlandse goede doelen en certificeringsprogramma’s. Naast de Rainforest Alliance zijn dat ook Natuur & Milieu, de Dierenbescherming, Marine Stewardship Council (MSC), UTZ Certified en de Stichting Max Havelaar.

Duurzaam eten
Uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2015 blijkt dat steeds meer Nederlanders duurzaam eten belangrijk vinden. Dit onderzoek van GfK en marketingbureau b-open meet jaarlijks de houding en perceptie van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

C_UsersmarinaeDesktopDMLD_visualsLogo_Doe_maar_lekker_duurzaamLogo_Doe_maar_lekker_duurzaam

Daarom willen de drie partners wederom 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens de gelegenheid geven gratis duurzamere producten uit te proberen. Alle 2,5 miljoen Postcode Loterij-deelnemers een kaart van de loterij cadeau ter waarde van 12,50 euro. Met deze cadeaukaart kunnen zij tot en met 4 oktober gratis duurzamere boodschappen doen bij Albert Heijn. Eind vorig jaar vond de eerste editie plaats van de actie.

Noodzaak tot duurzamer eten
“De conclusies uit Dossier Duurzaam 2015 laten zien waarom het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is”, stelt Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever. “Steeds meer Nederlanders (49%) vinden duurzaam eten belangrijk , alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje. Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu”.

“Duurzamer eten kan dan ook een enorm verschil maken voor mens, dier en milieu”, zegt Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij. “Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten. Dit is tot op heden het grootste initiatief in Nederland op dit vlak. De actie past bij de missie van de Nationale Postcode Loterij; werken aan een meer duurzame en rechtvaardige wereld”.

Honderden producten
In de actie kunnen consumenten kiezen uit honderden producten die onder het Unilever Duurzame Landbouwprogramma vallen, Albert Heijn eigen merk producten en overige merken met een keurmerk of kenmerk zoals Beter Leven, Fairtrade, EKO of Rainforest Alliance.  Er is in totaal keuze uit meer dan 1400 producten: bijvoorbeeld A-merken zoals Unox, Knorr, Bertolli, Lipton, Magnum en Ben & Jerry’s.

“Door deze actie te herhalen willen we zoveel mogelijk Nederlanders kennis laten maken met duurzamere producten en laten zien hoe makkelijk het is om met producten uit de supermarkt een lekkere, duurzame maaltijd op tafel te zetten”, aldus Rog.

Kijk voor meer informatie op de speciale website: www.doemaarlekkerduurzaam.nl.

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s