Landbouw

Slimme technologie verbindt koffieboeren met elkaar

Door Meriwether Hardie, Rainforest Alliance Senior Associate of Special Initiatives en manager van het pilotproject Commcare.

img_5402-e1434374093813

“Hoe zien de mensen in Europa die mijn koffie drinken eruit? Waarom vinden zij het Rainforest Alliance keurmerk belangrijk? Wat weten ze over mijn leven? Kan ik hen schrijven?” Deze vragen komen op bij Avimael Leiva Mérida in antwoord op een vraag die ik heb voorgelegd aan een aantal Rainforest Alliance gecertificeerde boeren in Huehuetenango, in de hooglanden van westelijk Guatemala.

Ik vroeg de zaal wat ze zouden vragen als ze iedereen in de wereld vragen konden stellen over koffie.“Ik wil weten welke prijzen boeren in andere landen krijgen voor hun koffie”, zegt Lucio López, een andere boer in de zaal. “Ook wil ik weten wat hun tips zijn om hoge kwaliteitskoffie te verbouwen en er een goede prijs voor te krijgen.” Lucia Putul: “Ik weet dat er in Colombia ernstige droogte is nu. Wat doen de boeren er daar aan? Hebben ze er een geode oplossing voor?”

Productieketen
Kleinschalige boeren, zoals degenen vandaag hier aanwezig in de zaal, spelen een zeer belangrijke rol in de agrarische productieketen. Toch, door taalbarrières, analfabetisme en technologie zijn ze ook vaak de minst betrokken deelnemers aan deze keten, Ze hebben weinig mogelijkheden om met elkaar regelmatig informatie te delen of om elkaars advies te vragen. De meesten van hen hebben alleen de coöperatie, waar ze bij zijn aangesloten, of hun jaarlijkse training waarbij ze informatie krijgen. Helaas voldoet dit niet aan de dagelijkse behoefte daaraan.

Door deze isolatie hebben de boeren een achterstand bij het leren van nieuwe landbouwtechnieken, bij de verkoop van hun producten, bij het verfijnen van technieken om water en bodem te beschermen of bij het omgaan wanneer er ziektes zijn bij hun gewassen.

Communicatie
Dankzij een spannend innovatief nieuwe communicatieproject van de Rainforest Alliance, kunnen boeren nu in contact komen met hun collega’s, en uiteindelijk met andere spelers in de keten. Informatie, van duurzame landbouwtechnieken tot zakelijke strategieën, is straks slechts met een druk op de knop te verkrijgen.

20150504_152627-1-e1434374142199

Smartphones en tablets
Slimme devices en tablets zijn in landelijke gebieden, zoals rond Huehuetenango, nog redelijk ongebruikelijk. Daarom heeft de Rainforest Alliance een opmerkelijk effectieve manier bedacht om informatie meteen verspreid te krijgen. In dit pilotproject zijn er 25 leidende boeren in de region geselecteerd, tussen de 22 en 60 jaar oud. Zij ontvangen simpele tablets of smartphones waarop zij een app gebruiken, genaamd Commcare. Het gebruik ervan delen ze met hun collega’s in de buurt. Ook geven ze maandelijkse trainingssessies in hun gemeenschappen over het gebruik van de app. De leiders verzamelen ook vragen en foto’s van best practices, die ze dan uploaden. Rainforest Alliance bekijkt de foto’s en plaatst dan de beste voorbeelden op de app en beantwoordt vragen van boeren.

Commcare
Als de toegang tot technologie en bijbehorende diensten in de regio groeit, wat op snel tempo aan het gebeuren is, zal de uitwisseling van informatie op een meer regelmatige basis plaatsvinden. Aangezien dit communicatieproject nog in een pilot-fase is, helpen de boeren Rainforest Alliance ook weer met hun feedback om Commcare te verbeteren. Om de app te maken werkte Rainforest Alliance samen met Dimagi, een private onderneming, die Commcare ontwierp op basis van de behoeften van de boeren. Een voorbeeld is dat de app, zodra die is gedownload, ook offline gebruikt kan worden, speciaal voor de boeren die niet continu toegang tot het internet hebben. Om alle niveaus van geletterdheid te bereiken bericht de app veel met video, foto’s of audioberichten over onderwerpen als financien, marktinformatie en best practices.

Netwerk
Het meest belangrijke doel van het project is dat door deze app een netwerk ontstaat van boeren die van elkaar kunnen leren. De pilot begint met de boeren, maar uiteindelijk is het doel om het netwerk uit te breiden naar het bedrijfsleven toe. Zodat de bedrijven meer leren over de boeren waar zijn hun grondstoffen vandaan halen. Ook hopen we ook uiteindelijk de consumenten mee te kunnen laten doen op dit platform, zodat ze meer kunnen leren over de verhalen en de mensen achter de koffie die zij drinken. We geloven dat de kleinschalige boeren met deze tools, educatie en informatie over klimaatverandering, de markt en andere uitdagingen hun levensonderhoud voor de toekomst kunnen veiligstellen.

Met deze innovatieve mobiele technologie kunnen we kleinschalige boeren, zowel binnen als buiten het Rainforest Alliance netwerk, helpen om hun eigen productie te verhogen, hun duurzaamheid te vergroten, zich aan te passen aan klimaatverandering en om meer competitief te worden.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s