Rainforest Alliance

Kan de markt het regenwoud redden?

Tensie Whelan, president van de Rainforest Alliance. Foto: Henry Fair.

Tensie Whelan, president van de Rainforest Alliance. Foto: Henry Fair.

President Tensie Whelan van de Rainforest Alliance was onlangs in Brussel om te netwerken met geïnteresseerde filantropen en ondernemers. De Vlaamse krant De Standaard trok haar aan het jasje voor een interview.

Dertien miljoen hectare: zoveel tropisch woud gaat jaarlijks door ontbossing verloren. De Rainforest Alliance zet zich al sinds 1987 in voor het behoud van het regenwoud en andere onmisbare ecosystemen. Sinds het prille begin van de organisatie is Tensie Whelan betrokken geweest. In 2000 volgde ze Rainforest Alliance oprichter Daniel R. Katz op als directeur en president. Eind dit jaar vertrekt Whelan de Rainforest Alliance om een nieuw Center for Sustainable Business op te zetten aan de New York University Stern School of Business.

In De Standaard vertelt ze hoe de Rainforest Alliance werkt met de marktlogica als basis. “28 jaar geleden toen we begonnen was dat geen evidente aanpak”, zegt ze in het interview. “In die tijd was het meer gewoonte om producten die niet meer voldeden te boycotten. Dat is contraproductief: het stopt de ontbossing nu eenmaal niet, omdat de lokale bevolking nu eenmaal op het woud is aangewezen om te overleven. Het is efficiënter om lokale producenten te ondersteunen die het op de juiste manier aanpakken.”

Verder vertelt Whelan over de ontbossing die sinds de beginjaren van de Rainforest Alliance weliswaar is afgenomen in gebieden als Brazilië maar nog steeds helaas doorgaat in Indonesië, Siberië en Maleisië. De ambitie is om in 2030 ontbossing een halt toe te roepen. Ze is kritisch naar overheden toe. Naast bedrijven en consumenten hebben zij evengoed een rol te spelen in het tegengaan van ontbossing. Zoals het stoppen met subsidiëring van onduurzame landbouwpraktijken en instellen van tax incentives voor duurzame productie en consumptie bijvoorbeeld.

Volgens Whelan hechten steeds meer consumenten wereldwijd aan het sociale en ecologische aspect van de producten die ze kopen. “Maar mensen zijn meer dan consumenten: ze zijn global citizens: we moeten onze kinderen leren dat hun leven verbonden is met dat van kinderen in de hele wereld.”

Regenwoud

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s