Met wie we werken

Duurzame peper in de supermarkt

visual_hr_-_4_seizoenen_peperSinds kort zijn er kruiden met ons groene kikkertje te vinden in de supermarkt. Het Nederlandse bedrijf Koninklijke Euroma heeft in samenwerking met Rainforest Alliance twee nieuwe pepers geïntroduceerd die nu onder meer bij de Albert Heijn te vinden zijn.

Het gaat om een duurzame 4-seizoenenpeper en een duurzame zwarte peper. Beide varianten zijn verpakt in een handzame voorraadpot en zijn geschikt om pepermolens mee te vullen. De nieuwe kruiden worden gepromoot via onder andere reclame in print.

Koninklijke Euroma
Als eerste ter wereld bracht het Nederlandse bedrijf Koninklijke Euroma Rainforest Alliance gecertificeerde peper en kruidnagels op de markt. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij het bedrijf. In 2025 wil Euroma 100 procent van haar kruiden en specerijen duurzaam inkopen. Het bedrijf werkt al langer samen met de Rainforest Alliance om boeren in de landen waar de kruiden en specerijen worden verbouwd te helpen met de verduurzaming van hun productie.

Duurzame specerijen worden zichtbaar
Duurzaamheidsmanager van Euroma Marco Eekelder noemt het een belangrijke doorbraak dat de duurzame peper nu in de supermarkt te vinden is. “We werken al een tijd aan het creëren van vraag naar duurzame kruiden en specerijen. We zijn dan ook blij dat de retail het opneemt en dat zo duurzame specerijen zichtbaarder worden. Dit is een stap vooruit. De vraag naar duurzame specerijen begint gestalte te krijgen. We kijken nu ook verder naar duurzame kruiden voor mengsels, zoals gehaktkruiden.”

Duurzame kruiden waren er al van Fair Trade en BIO, maar nu voor het eerst dus ook met het groene kikkertje van de Rainforest Alliance. “Het is een verrijking van het peperschap”, stelt Eekelder, “Een mooie aanvulling op het aanbod aan specerijen en kruiden. Het uiteindelijke doel is volgens ons om ervoor te zorgen dat duurzame producten standaard worden. Wij doen er alles aan om die transitie in gang te zetten, zodat we dat over vijf jaar kunnen bereiken.”

Van zichzelf duurzaam
Veel specerijen zijn eigenlijk al heel erg duurzaam van zichzelf. Zoals nootmuskaat. Eekelder: “Daarvoor gebruiken de boeren geen pesticide of kunstmest. Het groeit eigenlijk vanzelf en de boer moet alleen op tijd de nootmuskaat, die overigens qua noot vrij veel lijkt op een kastanje, oprapen en drogen. Het is een heel natuurlijk proces.”

Marco Eekelder, Euroma

Marco Eekelder, duurzaamheidsmanager van Euroma. Foto: Pieter Verbeek.

Voor andere specerijen worden juist wel weer veel pesticiden gebruikt, zoals bij chilipepers en geelwortel. “Boeren weten vaak niet beter. Dankzij de samenwerking met Rainforest Alliance leren zij heel bewust en veilig omgaan daarmee, wat voor hen kostenbesparend werkt. Pesticiden zijn toch duur. Ze krijgen training hoe ze hun landbouwproductie kunnen veranderen, zodat ze niet of nauwelijks nog pesticiden hoeven gebruiken. Daarin zijn we heel succesvol geweest. De Rainforest Alliance heeft met ons meegedacht hoe we konden verduurzamen. Ze bracht veel kennis mee uit de koffie- en theesectoren, waar ze al veel met kleinschalige boeren werkt. Medewerkers van de Rainforest Alliance hebben met ons projectplannen gemaakt en onze ideeën vertaald richting de boeren.”

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s