Met wie we werken

Rainforest Azteca aan de mobiele koffiebar

Gekwalificeerde Barista’ s op locatie die naast een bijzondere koffie maken ook het verhaal achter deze koffie vertellen. Dat is het concept van de Kaldi Mobiel. De koffie die de barista’s schenken is geproduceerd door Rainforest Alliance gecertificeerde koffieboeren in Honduras, Peru en Brazilië.

In negen steden in Nederland kun je de mobiele koffiebar van Kaldi al tegenkomen. Van Groningen tot Breda, van Deventer tot Den Haag. In Bergen op Zoom rijden er zelfs al twee rond. De ene keer kom je ze tegen bij stations of op straat, dan weer bij bedrijfsuitjes. Grote kans dat je een Kaldi Mobiel tegenkomt bij festivals of evenementen. Kaldi Mobiel heeft al vele leuke opdrachten mogen verzorgen. Een kleine greep: de koffievoorziening bij de AFAS Tennis Classics, de ‘coffee‘ tijdens het Autovisie Cars & Coffee event en recentelijk ook de koffiecatering op de 70ste verjaardag van chefkok Paul Fagel.

Een Piaggio achter het station

Het idee ontstond zo’n zes jaar geleden, toen Kaldi in opdracht van Lavazza een promotieactie deed met een Piaggio voor de winkel. “We kregen zoveel leuke en enthousiaste reacties of we de Piaggio ook verhuren, dat we zelf een karretje gekocht hebben”, vertelt Jeroen Dammers, verantwoordelijke bij Kaldi voor de mobiele koffiebar. “In deze Piaggio bouwden we een Mirage koffiemachine van Kees van der Westen in. Het eerste jaar deden we nog een pilot achter het station in Zwolle, waar we tussen 6 uur en 10 uur ’s ochtends stonden. Hier zit onder meer de hogeschool Windesheim en allerlei bedrijven. Na een tijdje kregen we vaste klanten en hoefden deze alleen maar hun hand op te steken en onze mensen wisten precies wat ze wilden hebben.”

Na het succes in Zwolle was het idee om te franchisen al snel gemaakt, net als de Kaldi winkels. Dammers: “Na een jaar ervaring hebben we de Kaldi Mobiel verder ontwikkeld naar eigen inzicht., met een grote RVS watertank achterop en een koeling op de werkplek. Het leuke aan dit concept is dat we overal kunnen komen. Laatst stond een van onze Kaldi Mobiels midden in het bos bij een bedrijfsuitje, waarbij de medewerkers op een Solex door het bos toerden. Midden in het bos wilden ze een koffiemomentje. Met de Piaggio zorgen wij daarvoor. Mensen buiten de deur willen een goed kopje koffie hebben. De tijd van de grote kan koffie is voorbij.”

Het groene verhaal

Kaldi heeft twintig soorten koffie in haar assortiment, die vanuit de hele wereld afkomstig zijn. De kwaliteit van de Kaldi-koffie wordt bewaakt door koffie-expert Hans Zevenhek van Smit & Dorlas, die we onlangs ook interviewden hier op de Frog Blog. Vier koffies zijn Rainforest Alliance gecertificeerd, en afkomstig uit Mexico en Colombia, waarvan één cafeïnevrije koffie. “Een kleine 6 jaar geleden zijn we gestart met Rainforest Alliance gecertificeerde koffie”, vertelt Dammers. “Vooral het groene verhaal eromheen spreekt ons erg aan. Bij onze andere koffies zijn de omstandigheden ook goed maar je kunt het niet hard maken. Biologisch en milieuvriendelijk neemt een enorme vlucht in koffie, zien we. Rainforest Alliance is dan ook een mooi label om in de markt te zetten. Onze vier koffies zijn 100 procent Rainforest Alliance gecertificeerd. Er zijn weinig andere koffiebranders die dat aanbieden.”

Rainforest Azteca

De klanten die aan de mobiele koffiebar van Kaldi hun koffie genieten, drinken de Rainforest Azteca, waarmee ze er zeker van kunnen zijn dat de koffie is geproduceerd op een manier die goed is voor zowel mens als milieu. En bovendien nog eens erg lekker is. “Het is gemaakt met donkergebrande koffiebonen en is zodoende uitermate geschikt voor espresso en cappuccino”, legt Dammers uit. De barista’s van Kaldi Mobiel dragen het groene verhaal achter de koffie uit. Op hun mouw is groot de groene kikker te zien, het logo van de Rainforest Alliance geprint. Dammers: “Als ze tijd hebben geven ze ook een stukje uitleg over de oorsprong van de koffie die ze schenken en wat Rainforest Alliance inhoudt. Je werkplek moet je theater zijn. De barista vertelt het verhaal en als dat verhaal goed is, kun je geen betere reclame voorstellen. Dan komen mensen weer bij je terug. We hebben daarom gekozen voor Rainforest Alliance omdat het heel erg aanspreekt in de zakelijke markt. Daar wordt erg positief op gereageerd. Je hebt een streepje voor.”

Dit jaar viert Kaldi haar 15-jarige bestaan met allemaal leuke acties. Het bedrijf, dat in Nederland 25 koffiewinkels heeft en zelfs vestigingen in China heeft, werd in 2000 opgericht in Zwolle door Hans Tietema. Duurzaamheid en kwaliteit hebben vanaf het begin altijd een belangrijke rol gespeeld.

IMG_7098_bewerkt-1

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s