Landbouw

Duurzame producten hebben toegang nodig tot de markt

Productielandbouw en milieuvriendelijke grondstoffen zijn heel lang gezien als twee onverzoenlijke tegenstellingen. Dat deze toch te overbruggen zijn laat de Rainforest Alliance zien in haar werk op lokaal niveau, zo blijkt uit empirisch onderzoek.

Door haar betrokkenheid bij duurzame bosbouw en landbouw in de tropen en subtropen laat ze voordelen zien voor alle betrokkenen: de boeren en bosbouwers, de flora en fauna. Dit wordt ook bevestigd in een nieuwe studie naar 191 lokale milieuvriendelijke initiatieven in Afrika, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.

Toegang tot de markt
Deze studie laat zien dat boeren en lokale gemeenschappen die milieuvriendelijke landbouwpraktijken willen gebruiken vaak tegen financiële hindernissen aanlopen, die moeilijk te overwinnen zijn. Ook is de toegang tot markten vaak een probleem. Met als gevolg dat ze voor hun duurzame producten geen afnemers kunnen vinden, niet rendabel kunnen draaien en dus geen levensonderhoud kunnen opbouwen, Financiële hulp alleen is niet voldoende voor de lange termijn, voor duurzaam succes en een positieve kijk op de toekomst. Aanvullende mechanismen zijn nodig om een stabiele en betrouwbare toegang tot de markt en de inkoop van grondstoffen te krijgen.

Duurzame grondstoffen
De Rainforest Alliance streeft er daarom naar om prikkels te creëren voor bedrijven om duurzame grondstoffen in te kopen van gecertificeerde boeren. Een van die prikkels voor bedrijven is om het Rainforest Alliance keurmerk te gebruiken op hun producten, als tenminste 30 procent van de grondstoffen voor hun product gecertificeerd is. Dit maakt het makkelijker voor bedrijven om te beginnen met de duurzame inkoop van grondstoffen. Al tijdens het conversieproces kunnen ze het keurmerk gebruiken en daarmee aandacht vragen voor hun duurzame inzet. Maar, tegelijkertijd moeten de bedrijven wel stappen ondernemen om uiteindelijk binnen maximaal vijf jaar de 100 procent gecertificeerde ingrediënten te bereiken. Als slechts een deel gecertificeerd is, moet dat er ook bij vermeld worden op de verpakking.

Dit creëert een goed perspectief voor boeren op de lange termijn. Dankzij Rainforest Alliance certificering ontvangen boeren niet alleen toegang tot internationale markten, ook zorgt deze prikkel ervoor dat de vraag naar hun producten groeit, als bedrijven hun aandeel gecertificeerde ingrediënten opschroeven volgens de afspraak.

Uiteindelijk levert dit winst op voor de boeren en de lokale gemeenschappen omdat, naast het vinden van kopers voor hun producten, ze ook een stabiele zakelijke relatie opbouwen die hen meer zekerheid geeft voor de toekomst.

One thought on “Duurzame producten hebben toegang nodig tot de markt

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s