Koffie

Duurzaamheid steeds meer succesfactor voor koffiesector

Koffie is een onmisbaar onderdeel in ons dagelijkse leven. Wij Nederlanders drinken gemiddeld per persoon per jaar 5,8 kilo aan koffie. Wel worden we steeds kritischer: niet alleen moet de koffie van goede kwaliteit zijn, ook willen we weten waar het vandaan komt en of het duurzaam geproduceerd is.

Dat blijkt uit het rapport Project Cafe 2015 Europe van de Allegra World Coffee Portal, die de Europese koffiemarkten nader bekijkt.

Koffiecultuur
Van oudsher is koffie voor de Nederlander belangrijk. Omdat het zo’n fundamenteel onderdeel is van ons leven heeft de economische crisis dan ook weinig impact gehad op de koffiesector. Prijzen blijven vrij stabiel. Wel sterk in verandering is onze koffiecultuur zelf, stelt het rapport. De consument weet meer over koffie en eist dan ook vaker hoge kwaliteit bij het bestellen van een kopje. Ook waardeert hij steeds meer specialty koffies.

Duurzaamheid
Een steeds belangrijkere succesfactor voor koffieproducenten en -verkopers is duurzaamheid. Dat wordt volgens het rapport steeds belangrijker voor de Nederlandse koffiedrinker. Of zoals een market development manager van een nationale keten het zegt: “Duurzaamheid is een belangrijke zaak geworden. Consumenten zijn zeer kritisch en willen zeker weten dat de koffie die ze consumeren op een duurzame manier is ingekocht. Voor de grotere bedrijven die nog steeds conventioneel verbouwde koffie gebruiken heeft dit effect, omdat dit ook van invloed is op hoe de kwaliteit van hun koffie wordt ervaren.”

In Nederland maken verschillende producenten  kwaliteitskoffie met het Rainforest Alliance gecertificeerde koffie. Op Shop The Frog vind je een overzicht.

Biodiversiteit en duurzaam levensonderhoud
De Rainforest Alliance werkt wereldwijd samen met meer dan 160.000 koffieboeren aan de bescherming van biodiversiteit en een beter levensonderhoud voor de boeren en lokale gemeenschappen. Hun boerderijen voldoen aan de strenge milieu, sociale en economische eisen van de Rainforest Alliance certificering. Natuurlijke ecosystemen, rivieren en beken worden er beschermd, afval wordt verminderd en gerecycled, en wilde dieren kunnen er leven in de bomen. In de schaduw van de bomen groeit ook de kwaliteit van de koffieboon, wat ook nog eens voor betere koffie zorgt.

Samen met de boeren werkt de Rainforest Alliance ook aan verbetering van hun eigen levensonderhoud en de gezondheid en welzijn van lokale gemeenschappen. Zo helpt Rainforest Alliance certificering de koffieboeren aan betere opbrengsten. Ook bevordert de certificering goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden voor werknemers, toegang tot medische zorg en toegang tot onderwijs voor kinderen in de boerengemeenschappen.

Meest belangrijk is dat de boeren leren hoe belangrijk het is om de natuurlijke bronnen te beschermen. De Rainforest Alliance geeft hen daarvoor de kennis en middelen.

Door koffie te drinken met het Rainforest Alliance keurmerk steun je de boeren daarbij. En help je mee om mens en natuur samen te laten leven.

Koffie plukken in El Salvador.

Koffie plukken in El Salvador.

One thought on “Duurzaamheid steeds meer succesfactor voor koffiesector

  1. Pingback: De 8 best gelezen blogs van 2015 | The Frog Blog Nederland

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s