Onderwijs

Scholen en gemeenschappen Mexico werken aan verandering

Vandaag op de Frog Blog een hele andere kant van ons werk: onderwijs. De Rainforest Alliance helpt leerlingen wereldwijd over de rol die ieder van ons kan spelen om de biodiversiteit te beschermen op onze aarde. Ook trainen en steunen we leraren om lessen over duurzaamheid en milieu te integreren in hun dagelijkse lesmateriaal.  Programmamanager Educatie Maria Ghiso vertelt over haar recente trip in Mexico, waar ze de ervaringen hoorde van leraren:

“Het beste deel van mijn werk is het contact dat ik wereldwijd heb met leraren in gemeenschappen. Deze week was niet anders. We waren in het stadje San Cristobal de las Casas in Chiapas, Mexico, waar we het afgelopen jaar met een gemotiveerde groep leraren hebben gewerkt die uit de hele deelstaat vandaan komen. Vandaag waren we met zijn allen bij elkaar gekomen om onze successen en uitdagingen met elkaar te delen van het afgelopen jaar. Ik had geen idee wat ik moest verwachten. Waren de educatiemiddelen die we hen hadden meegegeven wel voldoende? Konden de leraren onze lessen wel integreren in hun drukke werkschema’s? Wat vonden de leerlingen ervan? Wat voor resultaten waren er?

Lokaal en globaal milieu
Zo was er Brenda Zitlali Cruz González die na deelname aan onze introductieworkshop gedreven raakte door het gevoel om meer te leren over lokale en wereldwijde milieuproblemen. Ze voelde zich betrokken als deel van onze groep om de wereld te veranderen. Voor de workshop had ze het gevoel dat ze haar deel wel deed, maar nu realiseerde ze zich dat er nog zoveel meer was om te doen.

Veel samenwerking
In het dorp Montecristo de Guerrero is een toegewijde groep leraren aan het werk gegaan. Ze hebben als team samengewerkt om te kijken hoe ze de concepten die ze van ons hadden geleerd in hun alledaagse lesstof mee te nemen. Dit was een langdurig maar belangrijk proces waar ze aan werkten. Het leidde tot heel veel samenwerking tussen alle leraren.

Tijdens het schooljaar veranderden de lessen steeds meer in daadwerkelijke actie. De school bouwde tuinen met traditionele medicinale planten, een boomkwekerij en maakte de nodige stappen om de klaslokalen groener te maken. Tot hun verbazing zagen de leraren dat de leerlingen zelf ook projecten opzetten en onderzoek deden. Eén leerling, José Manuel, had bijvoorbeeld geleerd hoe je zaden van verschillende boomsoorten kon verzamelen, drogen en bewaren. Hij deelde deze kennis met de rest van de school.

Transformatie
Dit was maar een deel van de transformatie die de school onderging. De school wilde namelijk meer. De leraren spraken met de gemeenschapsleiders om een verlaten stuk terrein op te knappen. Via een contract werd vastgelegd dat de school dit stuk grond mocht bewerken. De volgende fase in hun project is net begonnen. Ze zijn dan ook verre van klaar.

Dit is maar één van de vele bijzondere voorbeelden die de kracht van verandering van leraren en hun school kunnen hebben in een gemeenschap. “Alles wat we doen voor onze aarde is het waard. Zolang we het samen doen”, stelde Victor Velazquez Chun, directeur van de Openbare School in Montecristo de Guerrero dan ook tijdens de bijeenkomst.”

Maria Ghiso.

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s