Landbouw/Thee

Certificering voor ruim 500 theeboeren in Zimbabwe

Bijna 520 kleinschalige theeboeren in de Honde Vallei in Zimbabwe hebben certificering van de Rainforest Alliance ontvangen. De boeren voldoen met hun theeproductie aan de strenge eisen op milieu-, sociaal en economisch gebied van de SAN Standaard, waarop de Rainforest Alliance haar certificering baseert.

In totaal beheren de boeren samen bijna 38.791 hectare land. De boeren in de Honde Vallei werken samen in een programma van internationale ontwikkelingsorganisatie SNV en zijn de eersten in het gebied die de certificering ontvingen. Samen met de coöperatie HVSDC (Honde Valley Smallholder Development Company) zette de organisatie het samenwerkingsverband op, met als doel om de boeren gecertificeerd te krijgen. Met deze certificering zullen ze toegang hebben tot betere marktprijzen, wat hun inkomsten zal verbeteren.

De Honde Vallei in het oosten van Zimbabwe. Foto: Flickr Creative Commons/Erik Torner.

De Honde Vallei in het oosten van Zimbabwe. Foto: Flickr Creative Commons/Erik Torner.

Theeproductie
Een jaar geleden stond de de theeproductie in de Honde Vallei nog op het punt om te verdwijnen. De boeren haalden de theeplanten weg om plaats te maken voor meer lucratieve bananenproductie. De boeren klaagden dat hun thee slechts 10 dollarcent per kilo opbracht. In andere landen is dat tussen de 25 en 35 dollarcent per kilo.

De meeste thee uit Zimbabwe is zwarte thee en wordt verbouwd aan de oostelijke grens van het land, waar ook de Honde Vallei is gelegen. De meeste van deze thee wordt in gemengde theezakjes verkocht in Engeland.

Consumenten
Dat de Rainforest Alliance steeds groter wordt onder consumenten komt door twee dingen, zegt duurzaamheidsconsultant en schrijver Leon Kaye op de website van SNV. Allereerst omdat steeds meer consumenten hun favoriete merken en bedrijven onder druk zetten om meer milieubewust en sociaal verantwoordelijk te worden. Maar ook de wereld die te maken heeft met meer schaarste en dure grondstoffen drijft bedrijven richting standaarden zoals de Rainforest Alliance, aldus de schrijver.

Kaye: “Of het nu gaat om een bedrijf als Unilever die zich inzet voor meer duurzame palmolie of een drankenfabrikant die waterschaarste aan de kaak stelt. Ook al is geen enkele van dit soort regelingen volmaakt, ze bieden wel een kader voor verantwoording, economische rechtvaardigheid, en-voor de consument-kwaliteit.”

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s