Met wie we werken

‘De klant heeft het recht te weten waar zijn koffie vandaan komt’

Dit jaar viert Brandmeester’s zijn twintigjarig bestaan. Het bedrijf uit Noord-Holland groeide in die jaren uit tot een specialist op het gebied van specialty coffee. Ter ere van dit jubileum bracht Brandmeester’s deze maand de Floresta op de markt, een bijzondere melange van 100 procent Rainforest Alliance gecertificeerde koffie.

Floresta_RFADe Floresta is een veelzijdige en zoete koffie, mild met tonen van pure chocolade en noten. De bonen komen van drie Rainforest Alliance gecertificeerde koffieplantages in Guatemala, Brazilië en Costa Rica. Het is tekenend voor Brandmeester’s want oprichter Lammert Brouwers is altijd op zoek naar de beste koffie uit alle hoeken van de wereld. Van Colombia tot Kenia en van Ethiopië tot Indonesië.

Koffie als versproduct
In 1994 besloot Brouwers zijn marketingbaan bij Philips op te zeggen en iets voor zichzelf op te zetten. Hij ging op zoek naar een niche in de markt. Tijdens zijn verblijf in Canada raakte hij geïnspireerd door de Amerikaanse koffieketen Starbucks. “Door het concept, niet de koffie”, benadrukt hij glimlachend. “Starbucks bood iets wat we nog niet kenden: een stukje uitleg over koffie. Ik heb het begrip ‘specialty coffee waaraan door Starbucks inhoud is gegeven gecombineerd met de Nederlandse kwaliteitstrend ‘vers’ in het winkelconcept Brandmeester’s.”

Verse bonen
In die tijd dronk het gros van de Nederlanders filterkoffie. Douwe Egberts domineerde de markt. Het aandeel bonenkoffie op de markt was dan ook nog geen half procent. De internationale koffiehandel was afscheid aan het nemen van de jutezak van 60 kilo, waarin ruwe koffie werd verhandeld. En dat was net waarmee Brandmeester’s zich wilde onderscheiden. Ook hier speelde Starbucks een grote rol volgens Brouwers. “Eerlijk is eerlijk, Starbucks is, dankzij de volumes die ze draaien voor de Amerikaanse markt, een belangrijke katalysator geweest voor de markt voor verse kwaliteitskoffie. Daarnaast hebben ze in de VS ook gezorgd voor een beter besef van koffie en koffiedrinken. Starbucks voorzag in een sociale behoefte om elkaar te ontmoeten in een koffiebar. Dat bestond in Europa al lang, maar in Noord-Amerika nog niet. Zo groeide de markt naar specialty coffee, en kwamen de balen koffie van 60 kg weer terug.”

Directeur Lammert Brouwers van Brandmeester's.

Directeur Lammert Brouwers van Brandmeester’s.

Op de Van Baerlestraat in Amsterdam zette Brouwers de eerste Brandmeester’s koffiewinkel op, waar hij versgebrande arabica-koffie en klanten daarbij de nodige kennis over koffie en hoe het te bereiden meegaf. “Ik wilde eigenlijk elke klant als connaisseur naar buiten laten gaan. Dat streven heb ik nog steeds. Willen we onze kwaliteitskoffie aan de man kunnen brengen, moeten ze wel het eerst begrijpen.” Inmiddels heeft het bedrijf drie koffiewinkels in Amsterdam, Haarlem en Utrecht en levert Brandmeester’s aan bedrijven in de horeca, retail en kantorenmarkt.

Herkomst van de koffie
De herkomst van koffie wordt steeds belangrijker voor de consument. Brandmeester’s geeft haar klanten dan ook bij de aankoop van een koffie informatie over het land van herkomst, de regio en de type koffie. Ook Rainforest Alliance certificering speelt daarbij een rol. “Het mooie van Rainforest Alliance is dat consument en producent steeds dichter bij elkaar komen”, zegt Brouwers. “De afstand wordt steeds kleiner. Ik denk dat wij daar met Brandmeester’s ook een grote rol in hebben gespeeld. We waren de eerste in Nederland met echte specialty coffee. Toen we begonnen in de Van Baerlestraat in Amsterdam brandden we al single origins uit Guatemala en Costa Rica, en mensen konden meekijken. Toen we begonnen vroegen mensen zich af wat een koffiewinkel nu eigenlijk is. We hebben toch Douwe Egberts? Het bedrijf kent uitstekende marketeers, maar toont weinig verstand van en liefde voor koffie. Koffie is de labor of love. Kleine branders werken met een product dat rechtstreeks van het land komt, echt zuivere koffie dus. Wij kunnen koffie dan ook met recht als product neerzetten om koffieboeren de erkenning voor hun werk te geven.”

Schaduwkoffie
Rainforest Alliance gecertificeerde koffieboeren verbouwen hun koffie onder schaduwbomen. En dat draagt volgens Brouwers bij aan de kwaliteit van de koffie. “De kwaliteit koffie is beter als ze beschermd groeit. De koffie groeit langzamer, is beschermd tegen de warme zon en de humuslaag onder de bodem zorgt voor een uitstekende voedingsbodem voor de koffiestruiken. Het leidt tot koffie, zoals het bedoeld is. Schaduwkoffie heeft bijvoorbeeld meer zoetheid in haar smaak. Daarom vind ik dat Rainforest Alliance keurmerk recht doet aan koffie omdat ze de potentie van de koffie versterkt. Ook kopen we Rainforest Alliance koffie omdat ze erop toeziet dat de boeren niet worden uitgebuit op hun land en in de hele keten.”

Slow brew
Na de filterkoffie en de espressocultuur komen we nu aan, volgens Brouwers, in een nieuwe fase van koffiemaken, de zogeheten. slow brew. Zoals de naam het al zegt gaat het er hierbij om dat je koffie de tijd geeft om zijn veelzijdigheid te tonen, zodat de smaak van gebrande bonen zich optimaal vermengd met water, dat net van de kook af is. De beste slow brew is volgens Brouwers de duwpot. “Het komt het dichtstbij cupping, de methode hoe wij koffiebranders onze koffie proeven”, zegt Brouwers. “Niets scheidt het water van de koffie. Slow brew is echt van deze tijd. De klant verdient het om te weten waar zijn koffie vandaan komt en hoe die gemaakt is. Om dat te ontdekken moet je hem op deze wijze drinken. Single Origin koffie op slow brew wijze drinken. Dan is het helemaal af.”

De Floresta is online te bestellen of in een van de Brandmeester’s winkels in Amsterdam, Haarlem en Utrecht.

One thought on “‘De klant heeft het recht te weten waar zijn koffie vandaan komt’

  1. Pingback: De 8 best gelezen blogs van 2014 | The Frog Blog Nederland

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s