Met wie we werken

‘100 procent duurzame koffie en 10 miljoen nieuwe bomen’

Over zes jaar, in 2020, wil Nespresso 100 procent van de koffie voor haar cups duurzaam inkopen. Het koffieconcern steekt 414 miljoen euro in de verduurzaming van de koffiesector. Ook wil het bedrijf koffieboeren helpen tegen de gevolgen van klimaatverandering: door het planten van 10 miljoen bomen in de betrokken koffieregio’s.

Jean-Marc Duvoisin, de CEO van Nestlé Nespresso.

Jean-Marc Duvoisin, de CEO van Nestlé Nespresso, presenteerde deze week de nieuwe duurzame ambities van Nespresso op de tweede jaarlijkse bijeenkomst van de Nespresso Sustainability Advisory Board, waarvan de Rainforest Alliance deel uitmaakt. De nieuwe strategie heet The Positive Cup en is gericht op de komende zes jaar.

Koffieboeren
In die periode wil Nespresso investeren in betere omstandigheden voor de koffieboeren. In 2020 moet dus alle koffie voor de Nespresso Grand Crus duurzaam geproduceerd zijn via het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Programma. Ook wil het concern boeren steunen om Rainforest Alliance certificering te verkrijgen, zodat ze kunnen laten zien dat ze onder meer duurzaam het water op hun plantages beheren, rekening houden met de biodiversiteit en hun arbeiders goed behandelen. Nespresso en de Rainforest Alliance werken al sinds 2003 samen in dit programma.

Verder wil Nespresso innovatieve oplossingen bieden om het welzijn van de koffieboeren te verbeteren door een uitbreiding van het lopende AAA Farmer Future Program. Een voorbeeld daarvan is een pensioenfonds voor koffieboeren in Colombia.

Impact in het veld
“Deze scherpe aanpak zal ons verder helpen de daadwerkelijke impact die we samen hebben in het veld onder boerengemeenschappen te vergroten”, stelt Tensie Whelan, President of the Rainforest Alliance. “Het zal de nodige economische en milieuvoordelen opleveren voor de meer dan 60.000 boeren, die onderdeel uitmaken van het AAA Programma. De belofte van Nespresso om het aandeel door Rainforest Alliance gecertificeerde koffie te vergroten tot 50% vormt een belangrijke volgende stap in onze samenwerking en biedt consumenten nog meer zekerheid dat de koffie die ze kopen een positieve impact heeft.”

????????????????????????Afrika
De uitbreiding van het programma in Afrika speelt een belangrijke rol bij het bereiken van de 100 procent duurzame koffie. Nespresso investeert ruim 12 miljoen euro in drie Afrikaanse koffieproducerende landen: Ethiopië, Kenia en Zuid-Soedan.

???????????????Duurzame verpakkingen
Verder wil het bedrijf de verpakkingen van de koffiecups verduurzamen. In 2020 moeten de cups geproduceerd worden met 100 procent duurzaam beheerd aluminium. Oftewel afkomstig van gerecycled aluminium of  van duurzaam gewonnen ruwe materialen. Die zijn gecontroleerd door de Aluminium Stewardship Initiative, in samenwerking met de IUCN.

Nespresso sluit de aluminiumketen verder zoveel mogelijk door de gebruikte cups voor Nespresso-koffie in te zamelen en te recyclen. In onder meer Nederland, België en Groot-Brittannië zalhet aantal inzamelpunten groeien.

CO2-vrij
Nespresso wil uiteindelijk een100 procent CO2-vrij bedrijf worden. De koffiefabrikant compenseert de CO2-uitstoot in de hele keten, van toeleveranciers tot fabrieken. De eigen emissies moeten met 10 procent omlaag. De overige uitstoot compenseert Nespresso met een intensief herbebossingsprogramma. Het koffieconcern plant 10 miljoen bomen in de koffieregio’s die meedoen aan het AAA Programma, waarmee ze de weerbaarheid van koffieboeren tegen klimaatverandering.

The Positive Cup wordt gesteund door de Rainforest Alliance en de andere leden van de Nespresso Sustainability Advisory Board (NSAB), waaronder Fairtrade International, the International Union for the Conservation of Nature (IUCN) en merkambassadeur George Clooney.

Foto+board+in+Parijs

De Nespresso Sustainability Advisory Board (NSAB), met onder meer Tensie Whelan van de Rainforest Alliance in het midden en George Clooney.

 

 

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s