Met wie we werken

‘Duurzaamheid moet mainstream worden’

Als eerste ter wereld bracht het Nederlandse bedrijf Koninklijke Euroma Rainforest Alliance gecertificeerde peper en kruidnagels op de markt. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij het bedrijf. In 2025 wil Euroma 100 procent van haar kruiden en specerijen duurzaam inkopen.

image002-3Afgelopen mei kwam de eerste lading duurzaam geproduceerde kruidnagels uit Madagaskar aan in ons land. De kruidnagels zijn afkomstig uit een driejarig project dat Euroma samen met de Rainforest Alliance opzette in het Afrikaanse land om een kleine tweehonderd boeren gecertificeerd te krijgen. Marco Eekelder, manager Duurzaamheid & Inkoop is dan ook erg trots op de eerste lading gecertificeerde kruidnagels. “Madagaskar is echt een juweeltje op het gebied van biodiversiteit. Daarom wilden we graag daar iets opzetten. De boeren met wie we werken hebben geen toegang tot kennis, en we zijn helemaal vanaf de basis begonnen. We werken veel met vrouwen en helpen hen om zelfstandig te worden. Vanuit de lokale cultuur nemen die van oudsher meestal geen deel aan economische activiteiten. Natuurlijk helpen we met dit project ook het regenwoud in Madagaskar behouden en de unieke dieren die er leven.”

Duurzaamheid
Eekelder is de grote aanjager bij Euroma en zette duurzaamheid op de agenda. “Omdat de meeste kruiden en specerijen uit ontwikkelingslanden komen, praat je bijna automatisch over duurzaamheidissues.” In 2008 richtte hij samen met drie andere specerijen- en kruidenproducenten het SSI (Sustainable Spices Initiative) op, waarvan ook de Rainforest Alliance deel uitmaakt. “Ik zag dat we de wereld niet in ons eentje kunnen veranderen. Dat kan alleen door samenwerking met partners, klanten en NGO’s. Iedereen heeft daarin zijn verantwoordelijkheid. Doel van het SSI is om in 2015 zeker 20 procent van de kruiden en specerijen duurzaam in te kopen. Onze doelen bij Euroma gaan zelfs verder. Wij willen in 2025 al onze kruiden en specerijen duurzaam hebben, dus de volledige 100 procent. Daarbij eisen we wel ketenverantwoordelijkheid. De duurzame projecten zijn natuurlijk in het land van origine, maar de hele markt moet het absorberen.”image003-5

Eekelder: “Willen we uiteindelijk succesvol zijn dan moet duurzaamheid mainstream worden. Dus als wij onze projecten zouden stoppen dat bedrijven en boeren er gewoon mee doorgaan. Het moet een transformatie zijn waarbij niemand achterblijft.”

Verborgen ingrediënt
En dat is best moeilijk. Specerijen zijn vaak een ‘verborgen’ ingrediënt. Denk aan het paprikapoeder op de paprikachips of kruiden in worst of kaas. “Het is lastig communiceren op de verpakking van een product of via andere media als slechts een klein percentage van het eindproduct duurzaam is. Klanten zijn daarom nog niet altijd bereid om een extra premie te betalen voor die duurzaamheid”, legt Eekelder uit. “Het is eigenlijk een beetje het kip of ei verhaal. Daarom zijn wij maar eerst eens begonnen om duurzaam aanbod te creëren. De vraag moet met name komen vanuit de retailers en multinationals. De uitdaging om specerijen te verduurzamen is groter dan bijvoorbeeld bij koffie of thee. Daar is het duurzaamheidverhaal makkelijker. In kruiden en specerijen heb je zoveel verschillende soorten. Van koriander tot cassia. Die worden bovendien vaak in kleine volumes geproduceerd in veel verschillende landen.”

Euroma gaat zich bij de introductie van duurzame specerijen dan ook vooral richten op supermarkten, en de zogeheten ‘enkelvoudige’ specerijen, de potjes kruiden, daar is duurzaamheid immers het meest herkenbaar .

image004-1Zwarte en witte peper
Naast kruidnagels brengt Euroma al langer duurzame peper op de markt. In de Lampung-regio van Kota Bumi in Indonesië, werkt het bedrijf met vijftig boeren aan duurzame zwarte peperproductie. De peper voldoet aan de strenge eisen van de Rainforest Alliance. De boeren krijgen per ton peper 200 tot 250 dollar extra voor hun duurzaamheid. Het is een succesvol voorbeeld waarmee Euroma ander bedrijven ook hoopt aan te sporen tot een meer duurzaam inkoopbeleid.
In Vietnam werkt Euroma samen driehonderd boeren aan de duurzame productie van witte peper en zwarte peper. Per jaar produceren ze zo’n 400 ton duurzame witte en zwarte peper. “Er is nog een lange weg te gaan om de Vietnamese peperproductie helemaal te verduurzamen, maar de eerste stappen zijn bemoedigend”, aldus Eekelder.

Kaneel als spaarpot
Voor de meeste boeren zijn kruiden en specerijen een bij-gewas naast bijvoorbeeld maïs of koffie. Een belangrijk bijproduct aldus een onderzoek van Both Ends, dat het verbouwen van kruiden als bij-gewas een efficiënt gebruik van landbouwland noemt om toekomstige generaties mee te voeden. Vaak vormen kruiden en specerijen voor boeren ook een extra inkomstenbron. Zo gebruiken boeren in Indonesië een kaneelboom als extra spaarpot. Kaneel is een vrij makkelijk gewas. Wanneer er bijvoorbeeld geld nodig is voor een bruiloft, verkoopt de boer zijn cassia, de gedroogde bast van een cassiaboom.
Overigens is het niet zo dat de boeren met wie Euroma werkt allemaal heel erg arm zijn, benadrukt Eekelder. “De peperboeren in Vietnam zijn goed geïnformeerd en weten zelfs via internet wanneer ze de peperoogst moeten vasthouden om zo de prijs op te drijven.”

Een natuurlijk proces
Veel specerijen zijn eigenlijk al heel erg duurzaam van zichzelf. Zoals nootmuskaat. Eekelder: “Daarvoor gebruiken de boeren geen pesticide of kunstmest. Het groeit eigenlijk vanzelf en de boer moet alleen op tijd de nootmuskaat, die overigens qua noot vrij veel lijkt op een kastanje, oprapen en drogen. Het is een heel natuurlijk proces.”image001-5

Voor andere specerijen worden juist wel weer veel pesticiden gebruikt, zoals bij chilipepers en geelwortel. “Boeren weten vaak niet beter. Dankzij de samenwerking met Rainforest Alliance leren zij heel bewust en veilig omgaan daarmee, wat voor hen kostenbesparend werkt. Pesticiden zijn toch duur. Ze krijgen training hoe ze hun landbouwproductie kunnen veranderen, zodat ze niet of nauwelijks nog pesticiden hoeven gebruiken. Daarin zijn we heel succesvol geweest. De Rainforest Alliance heeft met ons meegedacht hoe we konden verduurzamen. Ze bracht veel kennis mee uit de koffie- en theesectoren, waar ze al veel met kleinschalige boeren werkt. Medewerkers van de Rainforest Alliance hebben met ons projectplannen gemaakt en onze ideeën vertaald richting de boeren.”

Rainforest Alliance standaard
De Rainforest Alliance kent een veelomvattende, brede scope. Van het bewaren en herstellen van regenwoud, het beter betalen van boeren tot het verminderen van gebruik van pesticiden. “Persoonlijk vind ik het regenwoud een belangrijke basis”, stelt Eekelder. “Dat is gewoon niet te herstellen. Het is een mooie eenheid. De boer krijgt genoeg geld, en zorgt er voor dat er niet meer woud wordt gekapt.”

DSC_0020

Marco Eekelder, Manager Inkoop en Duurzaamheid van Euroma. Foto: Pieter Verbeek.

Uiteindelijk moet de consument die extra premie voor de boer betalen. Het aanbod aan duurzame specerijen begint te groeien, nu moet dus de vraag nog komen. “We hebben mooie stappen gemaakt”, vertelt Eekelder. “Retailers lijken aan te haken maar er moet nog wel wat gebeuren. Dat is natuurlijk ons dilemma. We zijn geen liefdadigheidsinstelling.”

Naast peper en kruidnagels brengt Euroma ook duurzame chilipepers, geelwortel, uien en tomaten op de markt.

One thought on “‘Duurzaamheid moet mainstream worden’

  1. Pingback: De 8 best gelezen blogs van 2014 | The Frog Blog Nederland

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s