Duurzaam voedsel

Steeds meer duurzaam voedsel op tafel

Nederlanders kochten het afgelopen jaar meer voedsel, dat dier-,milieu- en mensvriendelijk is geproduceerd. De duurzame omzet steeg met ruim 10 procent tot een totaal van 2,5 miljard euro, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde Monitor Duurzaam Voedsel 2013. Het aandeel producten met het Rainforest Alliance keurmerk daarin steeg met 11,6 procent ten opzichte van 2012.

De meeste duurzame producten worden verkocht in de supermarkten. 68 procent is daar te vinden.Een groot deel daarvan zijn duurzame eieren en vis. Ook al wordt er minder vlees gegeten, het aandeel duurzaam vlees neemt toe, aldus het rapport.

Keurmerk
Het Rainforest Alliance keurmerk is vooral te vinden op koffie, thee, chocolade, bananen, ananassen en fruitsap. Bekende producten zijn onder meer Lipton thee, Magnum ijsjes, koffie van de HEMA en bij McDonalds, AH-ananassen en Chiquita-bananen. Kijk hier voor waar je ons groene kikkertje allemaal kunt vinden.

In 2013 werd er voor 126,7 miljoen euro aan producten met het Rainforest Alliance geconsumeerd, 11,6 procent meer dan een jaar eerder. Het aandeel ten opzichte van de andere keurmerken is nu 5,2 procent. In 2012 was dat 4,8 procent. Volgens de Monitor kwam de groei in 2013 vooral ‘voor rekening van chocola en ijs met chocolade met het keurmerk.’

Koffie en thee
Opvallend verder in het onderzoek is dat de koffie en theeconsumptie vorig jaar nauwelijks groeide. De bestedingen aan duurzame koffie en thee groeiden met 1,8 procent in 2013, maar uitsluitend dankzij de verkoop van thee. In 2012 was de groei nog 6,1 procent. Het marktaandeel duurzaam steeg toch van 21,7 naar 22,4 procent door de groei van thee en doordat ook de totale koffie- en theeomzet in de supermarkt kromp.

Duurzame koffie
Momenteel heeft van alle verkochte koffie en thee heeft 20,7 procent een duurzaamheidskeurmerk. Daarmee lijkt de koffiemarkt nog ver af van de voorgenomen 75 procent duurzame consumptie in Nederland in 2015, die de Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee en het Ministerie van EL&I (nu EZ) in 2011 in een zogeheten Green Deal vastlegden.

Houdbare producten
Een flinke stijging was verder te zien in de categorie houdbare producten, ofwel droge kruidenierswaren. Hiertoe behoren veel producten, van deegwaren, dranken, gedroogd fruit en noten, tot kruiden en specerijen. De omzet steeg in 2013 in totaal 28,7 procent. De groei was voor ruim de helft te danken aan de overstap van een groot A-merk op UTZ-gecertificeerde cacao voor zijn hagelslag, maar ook door fruitsap met Rainforest-keurmerk droeg stevig bij aan de groei.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) noemt de groei van duurzame producten in ons winkelmandje ‘een positieve ontwikkeling. ’. ,,We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.”

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

One thought on “Steeds meer duurzaam voedsel op tafel

  1. Pingback: Kleine boer is onmisbaar voor onze voedselzekerheid | The Frog Blog Nederland

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s