Duurzaamheid

Consument en producent denken anders over duurzaamheid

Consumenten hanteren een ander begrip van de term duurzaamheid dan producenten. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van innovatief marktonderzoeksbureau BuzzBack samen met de Rainforest Alliance onder ruim tweeduizend consumenten in de VS, Engeland, China, Brazilië en India. Dat betekent de nodige uitdagingen voor marketeers en producenten van duurzame producten.

Duurzaamheid is een begrip dat door steeds meer bedrijven hoog in het vaandel wordt gedragen. Maar wat het nu precies inhoudt wordt door consumenten anders gezien dan door producenten.

Theebladeren op de Kericho-plantage in Kenia. Foto: Caroline Irby.

Theebladeren op de Kericho-plantage in Kenia. Foto: Caroline Irby.

Milieuvriendelijk
Tweederde van de consumenten associeert woord duurzaamheid met ‘milieuvriendelijk’ en ‘natuurlijk’ of ‘bescherming’. Als het gaat om associaties met het woord rond producten (food, persoonlijke verzorging, hout, elektronica) komen de termen ‘recycling’, ‘natuurlijk’, ‘organisch’ en ‘groen’ vooral naar boven. Dat komt niet overeen met het idee van sociaal verantwoordelijk, verantwoord, moreel dat veel bedrijven onder duurzaam verstaan.

Toekomst
Opvallend verder uit het onderzoek is dat de babyboomersgeneratie meer praat over duurzaamheid in termen van de toekomst dan jongere generaties, -het milieu beschermen voor toekomstige generaties. Slechts de helft van de respondenten hoort het woord duurzaamheid regelmatig tot vaak gebruikt worden. De kans daarop is het kleinst in de VS.

Duurzame keurmerken
Ruim 80 procent van de consumenten zegt dat een duurzaam keurmerk op de verpakking hen helpt beslissen om het product te kopen. Vooral jongere consumenten hechten meer waarde aan een duurzaamheidkeurmerk. Toch is de realiteit, zo blijkt uit het onderzoek, anders. De loyaliteit van de consumenten is moeilijk vast te houden. Consumenten willen merken die passen bij hun eigen persoonlijke waarden en die het verschil maken op terreinen, thema’s of doelen die zij zelf belangrijk vinden.

Geen alternatief
“Ondanks de moeilijkheden om het woord duurzaamheid goed in de boodschap van een merk te krijgen, hebben we nog geen passend alternatief gevonden om in één woord milieu-, sociale en economische levensvatbaarheid te beschrijven”, zegt Tensie Whelan, president van de Rainforest Alliance. “Marketeers moeten zich richten op de allesomvattende voordelen van duurzaamheid op het gebied van het bevorderen van een gezonder milieu, verbetering van de levensomstandigheden en een beter levensonderhoud.”

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s