Klimaatverandering

Grote bedrijven steeds meer bewust van gevolgen klimaatverandering

Coca Cola en Nike hebben eindelijk door dat klimaatverandering ook voor hun bedrijfsvoering gevolgen heeft, schrijf Coral Davenport in een artikel in The New York Times. Dat grote bedrijven steeds meer dit besef krijgen is goed voor mens en milieu.

“Coca-Cola heeft zich altijd meer gericht op de economische bottom line dan op opwarming van de aarde. Toen het bedrijf in 2004 een lucratieve exploitatievergunning in India verloor als gevolg van een ernstig watertekort aan water begonnen dingen te veranderen binnen het concern.”

“Nike, met meer dan 700 fabrieken in 49 landen, waaronder veel in Zuidoost-Azië, heeft zich nu ook uitgesproken, sinds extreme weersomstandigheden haar handelsketen verstoren. In 2008 moest het concern wegens overstromingen vier fabrieken in Thailand stilleggen. Ook is het Nike bezorgd over de groeiende droogte in gebieden waar het katoen groeit dat het nodig heeft voor haar sportkleding.”

coffeeplants-e1392051593257

Koffieplanten onder schaduwbomen.

Economische duurzaamheid
Deze twee reuzen zijn lang niet de enige grote spelers uit het bedrijfsleven die de impact van klimaatverandering op de beschikbaarheid van hun grondstoffen en economische duurzaamheid aan de kaak stellen. Volgens Alex Morgan, senior manager duurzame handelsketens van de Rainforest Alliance begrijpen ook steeds meer agrarische bedrijven dat het beperken van klimaatverandering cruciaal is voor het succes van hun bedrijfsactiviteiten op lange termijn.

Bedrijfsvoering
Bedrijven die landbouwgewassen uit andere delen van de wereld als grondstoffen gebruiken beginnen nu al de gevolgen te voelen in hun bedrijfsvoering. Droogtes, grillige weerpatronen en plagen leiden tot een mindere productiviteit voor veel boeren én tot onregelmatige prijzen op de markt.

Oplossingen
Het is niet te laat om het vooruitzicht voor boeren wereldwijd- of de bedrijven die hun gewassen afnemen- te verbeteren. Morgan: “De Rainforest Alliance werkt samen met zowel boeren als bedrijven aan praktische oplossingen om klimaatverandering het hoofd te bieden. Daarmee kunnen de boeren meer CO2 op hun plantages opslaan en zich beter aanpassen aan een veranderend klimaat.”

Makkelijke oplossingen voor de klimaatcrisis zijn er echter niet. Maar een groeiend bewustzijn in de industrie van welke verstrekkende gevolgen  klimaatverandering  heeft, kan alleen maar goed zijn voor zowel mens als milieu.

Ontbossing.

Ontbossing.

Lees het artikel van Coral Davenport in de New York Times.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s