Met wie we werken

Met duurzame koffie geeft Hesselink iets terug

Duurzame verpakking, hergebruik van de warmte die vrijkomt bij het koffiebranden, de compensatie van CO2 en het gebruik van 100 procent Rainforest Alliance gecertificeerde koffiebonen. Met het brand Fingerprinted geeft Hesselink Koffie iets terug aan de wereld.

In 2010 vierde Hesselink Koffie haar 125-jarige jubileum. Het familiebedrijf ontving de titel Hofleverancier. Maar daar wilde het bedrijf het niet bij laten. “We hebben 125 jaar mogen genieten van wat de koffiewereld ons heeft gegeven”, licht Gerrit Hesselink, directeur vierde generatie van het bedrijf uit Winterswijk toe. “Als dankbaarheid wilden we daarom iets teruggeven. We wilden meewerken aan een stukje continuïteit voor de koffiesector, en voor de wereld.” En zo ontstond het nieuwe duurzame koffiemerk Fingerprinted.

hesselink_totaalb_fingerprintedWaterbesparing
Met dit merk heeft Hesselink alle aspecten van het hele proces verduurzaamd. Een nieuwe brandinstallatie bespaart water. Gerrit Hesselink legt uit. “Vroeger spoelden we de vliezen van de koffiebonen met een cycloon weg, nu besparen we dat schone water. We gaan nu zo efficiënt mogelijk met water om. We besparen wel 90 procent.”  De geïmporteerde koffie slaat Hesselink op in Seabridge, het duurzame koffiepakhuis in Zeebrugge. Door de duurzame opslag compenseert Hesselink de CO2 die nodig is om de koffie naar Europa te halen. Verder is het hoofdkantoor in Winterswijk omgebouwd om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, met isolatie, ledverlichting en een heat recovery system. “De restwarmte van het koffiebranden vangen we op en gebruiken we om de kantoren mee op te warmen”, legt Hesselink uit. “We werken eraan om onze hele bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk maken. Stapje voor stapje lukt dat.”

Guatemala
Maar het bedrijf heeft niet alleen oog voor het milieu. Van elke kilo Fingerprinted koffie gaat 25 cent naar de Efico Foundation. Daarmee steunt Hesselink koffieboeren en hun families in afgelegen regio’s in Guatemala. “In die regio’s is geen schoon drinkwater te krijgen wat de oorzaak is van ziektes en kindersterfte. Sinds vorig jaar hebben we met de verkoop van Fingerprinted 275 waterfilters met bijbehorende training laten uitreiken.  Het zijn onze consumenten, de koffiedrinkers in Nederland, die daaraan hebben bijgedragen.”

Rainforest Alliance
In die duurzame doelstellingen past ook de koffie van de Rainforest Alliance. Fingerprinted is een blend van 100% Rainforest Alliance gecertificeerde koffie uit landen als Brazilië, Honduras, Guatemala, India en Indonesië. Sinds 2007 werkt Hesselink Koffie met Rainforest Alliance gecertificeerde bonen. “Ik vind het mooi dat de Rainforest Alliance de biodiversiteit hoog in het vaandel heeft staan en op de koffieplantages zo zorgvuldig mogelijk omgaat met dingen als bemesting en bestrijdingsmiddelen”, zegt Hesselink. “Ik heb toen bewust voor Rainforest Alliance gekozen omdat hun werk mij het beste aansprak. Idealistisch maar wel down-to-earth. De koffieboer moet voor zijn certificering echt ook zijn best doen. Die krijgt niet zomaar geld. Hij moet zelf ook investeren. Vanuit de betrokkenheid die zo’n boer dan heeft krijg je ook een goed product. We gaan natuurlijk voor kwaliteit. Ik ben zelf in Guatemala geweest om koffieboeren te bezoeken. Als je ziet hoe betrokken mensen bezig zijn dat is een mooi verhaal. Dan weet je dat je niet voor niets deze keuze hebt gemaakt. Het is goed te zien hoe boeren worden getraind om een goede boer te zijn. Met oog op de toekomst.”

Fingerprinted
Momenteel vormt Fingerprinted 20 procent van de totale koffieproductie van Hesselink. Maar Fingerprinted is wel de grootste stijger, met name bij bedrijven en instellingen, die nu nog 30 procent van de markt van Hesselink vormen. Zo drinken de studenten op de Rijksuniversiteit Groningen Rainforest Alliance gecertificeerde koffie van Hesselink. Ook de medewerkers van het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam en die van ICT-bedrijf Afas drinken Hesselink Koffie.

Het past in de trend om meer duurzame en kwaliteitskoffie te drinken, aldus Hesselink. “Vroeger dronken mensen vooral roodmerk filter koffie thuis. Eigenlijk sinds de komst van Senseo is men meer bewust geworden van de kwaliteit van koffie. Mensen zijn meer onderweg, komen Hesselink Koffie tegen en willen dat thuis ook. De vraag naar versgemalen koffie in eigen huis wordt steeds groter. Nu wil men ook steeds meer duurzame koffie, wat onder meer wordt ook wordt gepromoot door de KNKVT. Duurzaamheid is commercieel nu dan ook interessant.”

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s