Consumenten

5 excuses die marketeers gebruiken om duurzaamheid niet te promoten

Steeds meer bedrijven verduurzamen hun bedrijfsvoering en ketenbeheer. Toch zijn ze vaak nog verrassend terughoudend om die verduurzaming ook te promoten. Marketing professionals en brand managers gebruiken vaak steeds dezelfde excuses om dat maar niet te doen. Ze komen neer op vijf thema’s, zegt president Tensie Whelan van de Rainforest Alliance in The Guardian.

tensie_whelan_J_Henry_Fair

Tensie Whelan. Photo: J. Henry Fair.

1. ‘Klanten vragen er niet om
Vaak wijzen bedrijven  naar onderzoeken, die laten zien dat slechts 10 tot 15 procent van de consumenten actief op zoek is naar duurzame producten. “Okee, dat klopt”, zegt Tensie Whelan. “Maar over het algemeen vraagt de gemiddelde consument ook niet om een nieuwe soort chips, frisdrank of smartphone.  Het zijn juist  marketing professionals die ons met hun campagnes ervan overtuigen dat we nieuwe producten willen. Dus, waarom zou dat dan anders werken met duurzaamheid?”

2. ‘We willen het wel geven, maar de consument wil het niet.’
Een veelgehoord excuus volgens de president van de Rainforest Alliance: bedrijven zeggen het geprobeerd te hebben maar dat mensen de duurzame producten niet kopen. Hun conclusie is dat er blijkbaar geen interesse voor is. Whelan: “Als ik kijk naar deze voorbeelden, zie ik dat er vaak dezelfde veelgemaakte fouten zijn gemaakt. Het product was of van inferieure kwaliteit, of was te duur. Het raakte ondergesneeuwd onder het reguliere aanbod of de marketing eromheen was te saai, verwarrend of niet adequaat.”

3. ‘Duurzaamheid is te saai, te ingewikkeld en te duur.’
Duurzaamheid kan inderdaad al deze drie dingen zijn, maar het hoeft niet, stelt Whelan. “Neem bijvoorbeeld Follow The Frog, de video van Rainforest Alliance over de gewone man die de regenwouden wil beschermen. Die werd als viral 1,3 miljoen keer bekeken op internet, kreeg 25 miljoen tweets en ontving een TED Award. De marketing van een bedrijf rond de stap naar meer lokale, ambachtelijke of authentieke producten kan dus echt wel op een interessante en coole manier.”

4. ‘Het is risicovol.’
Door iets nieuws te proberen bestaat de kans om klanten te verliezen. Dat hoort bij ondernemen. Het komt echter niet vaak voor dat een bedrijf marktaandeel verliest omdat het zich richt op duurzaamheid, stelt Whelan. “Zowel McDonald’s als PG Tips (een Engels theemerk van Unilever, het bedrijf dat ook Lipton maakt) zagen hun verkopen stijgen nadat ze actief thee en koffie met het Rainforest Alliance keurmerk hebben gepromoot.”

5. ‘We moeten alleen onze kernwaarden communiceren.’
Duurzaamheid hoort voor de meeste bedrijven niet tot de kern. Whelan: “Mensen moeten inderdaad vooral leren hoe lekker je product smaakt bijvoorbeeld. Maar om boven de rest uit te steken en te profiteren van de groeiende beweging van bewuste consumenten, die steeds meer van bedrijven kopen die passen bij hun eigen waarden, moeten we juist duurzaamheid tot kernwaarde maken.”

DSC_0048
Nieuwe beweging onder consumenten

Dat steeds meer consumenten bewust producten en bedrijven kiezen die passen bij hun eigen waarden, blijkt uit een onderzoek uit 2011. Maar liefst 55 procent  van de totale Amerikaanse consumenten zou bewust kiezen tijdens het shoppen. Een beweging die schrijver John Gerzema, president van  Brand Asset Consulting, omschrijft als van mindless to mindful.

Innovatieve manieren
“Marketing professionals moeten dus innovatieve manieren vinden om duurzaamheid te verkopen”, vindt Whelan. Er zijn genoeg consumenten die dit aanspreekt. “Ze moeten meegaan met trends als de groeiende interesse in de maatschappij, de wens om te weten waar producten vandaan komen en om ambachtelijke producenten te steunen. De marketing professionals moeten nieuwe technologieën te gebruiken om unieke verhalen tot leven te wekken.”

Whelan: “Als marketeers van koolzuurhoudend suikerwater een miljoenenhandel hebben kunnen creeren, moeten ze dat toch ook proactief en creatief  kunnen doen voor producten en diensten  die goed zijn voor mensen, gemeenschappen en onze aarde.”

Geen excuses meer dus.

Lees het hele artikel bij The Guardian.
Lees meer over Tensie Whelan.

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s