Consumenten

Europeanen shoppen niet zo milieubewust

Ondanks dat de keuze in onze schappen veel groter is dan in landen in Latijns-Amerika of Afrika zijn wij Europeanen veel minder milieubewust als we shoppen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘New wealth, new world’ van het bureau Nielsen naar het koopgedrag van consumenten wereldwijd.

Daaruit komt de verrassende conclusie dat consumenten in opkomende landen juist veel meer bereid zijn ‘groene’ keuzes te maken in hun koopgedrag dan consumenten in westerse landen.

Energiezuinig
In Europa koopt nog niet de helft van de consumenten (49 procent) bewust producten die energiezuinig zijn, of een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk achterlaten. Wereldwijd doet  gemiddeld 58 procent dat wel. Dat gemiddelde is vooral te danken aan consumenten in Latijns-Amerika (67 procent), Azië en Oceanië (64 procent) en het Midden-Oosten en Afrika (57 procent).

Helemaal onder aan de ladder staat overigens  Noord-Amerika, waar consumenten veruit het minst eco-bewust zijn in hun koopgedrag (43 procent).

nielsen

Milieuvriendelijke producten
Ook als het gaat om het kopen van milieuvriendelijke producten, ongeacht de prijs, doen wij het in Europa niet zo goed. Slechts 37 procent van de Europese consumenten kiest voor deze producten. Dat is minder dan het wereldwijde gemiddelde van 46 procent. Ook hier komen de Noord-Amerikanen als de minst milieubewuste consumenten (30 procent) uit de bus. In tegenstelling tot de consumenten in Azië en Oceanië (55 procent) en het Midden-Oosten en Afrika (51 procent) die wel veel kiezen voor duurzame producten.

Zo kiest 71 procent van de Indiërs en Vietnamezen voor milieuvriendelijke producten, ook al zijn de prijzen hoger. In Europa zijn het vooral de Turken (68 procent), Oekraïners (63 procent) en Russen (60 procent) die deze keuze maken in de winkel.

Eigen levensstijl veranderen
De bereidheid om de eigen levensstijl te veranderen om zo energie te besparen of de eigen CO2-voetafdruk te verkleinen is vooral te vinden bij de Thai (76 procent), Mexicanen (74 procent), Indonesiërs (72 procent), Vietnamezen (71 procent), Colombianen (71 procent) en Zuid-Koreanen (70 procent).

Opkomende landen
Gezien de lage scores van Noord-Amerikane en Europeanen, die over het algemeen meer te kiezen hebben, lijkt de beschikbaarheid van milieuvriendelijke producten wel een remmende factor te zijn, zo concluderen de onderzoekers. In de opkomende landen is er in ieder geval een duidelijke wens en bereidheid om het juiste te doen. Producenten en bedrijven die hier op inspelen zullen een gretig publiek vinden, aldus de onderzoekers.

De onderzoekers concluderen verder nog dat er veel werk aan de winkel is om consumenten beter te informeren over de voordelen van duurzame producten. Daar maakt de Rainforest Alliance werk van. Op 16 september trapt, met name in de Engelstalige landen, de Follow the Frog week af. Met internationale evenementen, social media campagnes en een nieuwe video.

Wil je bewuster kiezen voor producten die goed zijn voor mensen, dieren en het milieu? Ga naar Shop The Frog en kijk welke producten bij je in de buurt het Rainforest Alliance keurmerk hebben.

DSC_0038

Laat een Reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s